![MNS/Szt/1260 Alegoria Prawa i Łaski - ujęcie z przodu; Marynistyczny pejzaż przedstawia morze i wejście do portu umiejscowione między skalistym przesmykiem, na szczytach którego po obu stronach wznoszą się dwie kamienne wieże. Na morzu przedstawiono handlowe okręty. Na pierwszym planie po prawej stronie fragment piaszczystego brzegu ze scenami rodzajowymi. W pobliżu brzegu płyną trzy statki i niewielka łódź. Na pierwszym planie po lewej stronie widoczna jest galera dwumasztowa ze zwiniętymi żaglami typu łacińskiego i jednym rzędem wioseł. Na dziobie i rufie widoczne są nadbudówki dla oficerów. Nad częścią rufową rozpostarty jest na wytykach bogato zdobiony namiot. W pawęży rufowej czyli płaskim zakończeniu rufy widać umocowany ster zawiasowy. Załoga galery ubrana jest we wschodnie stroje i białe turbany. Flaga na maszcie jest w kolorach pomarańczu, bieli i błękitu. W oddali na horyzoncie dostrzec można inne statki. W centrum obrazu ukazano galeon pod żaglami, a z jego prawej burty inny typ statku – karawelę z żaglami typu rejowego noszonymi na masztach. Z jej lewej burty, zza skał wyłania się zwinięty, maszt drugiej galery tego samego typu. Przy brzegu widać łódź z obsadą, a w tle na horyzoncie rysują się sylwetki kolejnych statków. Niebo częściowo zakrywają deszczowe chmury. Światło padające na statki od horyzontu z lewej strony rzuca długie cienie w kierunku lądu. Obraz malowany jest lekko, energicznymi pociągnięciami pędzla.](/brepo/panel_repo/2024/02/21/yts8r9/contain-360-1000-max-mns-szt-1260-diga6868-m.webp)
Pejzaż morski z grupą statków
marina
1600 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe
Widok na port ujęty z góry z widocznymi po lewej zabudowaniami z czerwonej cegły, a na pierwszym planie z otwartym placem, gdzie ukazane są sceny toczącego się nad rzeką życia. Widzimy kupców, zwierzęta z przytroczonymi beczkami, dyskutujące kobiety i zabawy dzieci. Po prawej stronie w oddali manewruje na wodzie duża galera dwumasztowa ze zwiniętymi żaglami typu łacińskiego. Na pokładzie widoczni są marynarze obsługujący charakterystyczne długie wiosła. Na dziobie i rufie statku znajdują się nadbudówki dla oficerów. Część dziobową zakrywa ozdobny namiot, który osłaniał marynarzy przed słońcem. W centrum przedstawienia, z jednym postawionym żaglem płynie handlowa łódź typu holenderskiego o charakterystycznym pękatym kształcie kadłuba. Podobna jednostka zacumowała u wybrzeża, gdzie trwa rozładunek lub załadunek towarów. W oddali na horyzoncie widoczne jest ujście rzeki, flankowane dwiema wieżami. Niebo zasnute jest skłębionymi chmurami.
Od XVI wieku, pod panowaniem hiszpańskiej linii Habsburgów, żegluga niderlandzka zaczęła brać udział w handlu kolonialnym, dzięki czemu szybko rozwijały się tamtejsze porty. Weduty portowe i pejzaże morskie stały się więc popularne w nowożytnej sztuce Niderlandów. Przykładem tej tendencji jest prezentowana Scena w porcie. Zaproponowany tu sposób ujęcia perspektywy – w formie widoku z góry – wywodził się z malarskiej szkoły flamandzkiego malarza Pietera Bruegla starszego (około 1525–1569). Autorem obrazu z kolekcji szczecińskiej był prawdopodobnie artysta z kręgu naśladowców Mathijsa Schoevaerdtsa (około 1665 – przed 1725). Ten brukselski malarz, początkowo tworzący również pod wpływem Bruegla, znany był z licznych małoformatowych pejzaży, w których umieszczał różnorodne scenki rodzajowe składające się na, rozbudowany niekiedy, sztafaż.
Justyna Bądkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 57 cm, szerokość: 92.5 cm
w ramie: wysokość: 68 cm, szerokość: 104 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1600 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1930 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna