![ML/H/723 ML/H/723 - Postać młodej kobiety na schodach, na pierwszym planie otwarty grób. Ubrana w królewskie szaty, długi gronostajowy płaszcz, który spływa do grobu, na głowie korona. Przed nią klęczy mężczyzna i unosi na rękach niemowlę, nad którym kobieta wyciąga rękę. Po lewej stronie schodów trzech mężczyzn - to weterani walk o wolność. Po prawej Marszałek Piłsudski trzymający flagę Polski i przyklękający chłopiec, który unosi na poduszcze berło. Za kobietą tron zwieńczony wizerunkiem orzeł z rozpostartymi skrzydłami, za nim pomiędzy kolumnami wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej, którą adorują patroni Polski - św. Stanisław i św. Wojciech.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/2xhfgp/contain-360-1000-max-ml-h-723-001.jpg)
Zmartwychwstanie Polski
1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny (XVII – początek XX wieku)
Jest to jedna z wielu prac Władysława Barwickiego (1865-1933) o tematyce patriotycznej. Dokładność rysunku, dbałość o szczegóły, realizm i czytelność całości to cechy, które zaczerpnął od swojego mistrza, Wojciecha Gersona, nauczyciela w Warszawskiej Klasie Rysunkowej, do której uczęszczał przez jedenaście lat. Prymat rysunku nad kolorem wyróżniał wszystkie dzieła artysty, który chętnie pracował w dających się powielać technikach graficznych.
Przedstawienie Polski pod postacią królowej po odzyskaniu niepodległości było bardzo popularne, chociaż ten fakt historyczny niejako zwolnił artystów z obowiązku krzepienia serc. Uwolnieni od powinności wobec narodu zajęli się poszukiwaniem stylu narodowego w sztuce, czerpiąc ze zdobyczy francuskiego postimpresjonizmu i polskiej sztuki ludowej. Mimo to wciąż było duże zapotrzebowanie na treści patriotyczne w sztuce, które służyły budowaniu obrazu państwa tworzącego się na nowo. Dlatego z wizerunku Polonii przebija duma, spokój i potęga. Przedmioty, które towarzyszą kobiecie, jak: korona, zbroja, długi płaszcz, tarcza i wieniec laurowy, nie pozostawiają wątpliwości, że patrzymy na silną królową. Umieszczenie pieczęci i podpisu naczelnika państwa Józefa Piłsudskiego podkreśla znaczenie propagandowe grafiki.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 33 cm, szerokość: 22.5 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1944–1947
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna