Pejzaż morski
pejzaż morski
1891
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Ferdynand Ruszczyc należał do najbardziej hołubionych artystów polskich okresu modernizmu. Uczeń mińskiego atelier Kuźmy Jakowlewicza Jermakowa oraz absolwent pracowni Iwana Szyszkina i Archipa Kuindżiego w petersburskiej Akademii Sztuk Pięknych po uzyskaniu dyplomu osiadł w rodzinnej wsi. Tam powstało programowe płótno Ziemia (1898) – przyszły emblemat ruchów ludowych skupiających lewicującą, niepodległościową i antyklerykalną inteligencję. Pokazany w 1906 roku w wiedeńskim pawilonie Secesji obraz Nec mergitur okazał się drugą znaczącą kompozycją. „To nie wielki symbol jak «Ziemia» – lecz alegoria. «Ziemia» uderzała, jak silny zapach; tę symbolikę nie tylko rozumiał mózg, ale przed mózgiem odczuwały ją zmysły. «Nec mergitur» to mniej «realna» oprawa. Na rozhukanym morzu zwycięski okręt. […] Płynie spokojnie […] jak... Polska” – pisał Tadeusz Rittner (Sztuka polska w Wiedniu, „Świat” 1906, nr 20, s. 9–10). Ruszczyc-patriota zasłużył się polskiemu kształceniu artystycznemu w okresie międzywojennym, ale pasował też do nowego systemu politycznego oraz konstruktu Ziem Odzyskanych po drugiej wojnie światowej – jako postępowy szlachcic, protektor ludu, a przede wszystkim piewca idei państwa morskiego i prekursor rodzimego malarstwa marynistycznego. Zakupiony do zbiorów szczecińskich obraz Potok (1896) reprezentował okres przygotowawczy, poprzedzający namalowanie Ziemi. Okazją do nabycia kolejnych trzech, w tym Brzegu morskiego (1897), była tutejsza wystawa monograficzna Ruszczyca w 1965 roku, zatytułowana identycznie jak lokalny magazyn społeczno-kulturalny z lat 1956–1957 – Ziemia i morze. Ponad 100 prac przygotowała Janina Ruszczycówna, najstarsza córka artysty. We wstępie do katalogu ekspozycji zwrócono uwagę na obecność malarza w niemieckim Szczecinie podczas odwiedzin rodziny matki, Alviny Munch, pochodzącej z Nexø na Bornholmie.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29.5 cm, szerokość: 44.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno naklejone na tekturę
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Bilińska-Bohdanowicz Anna
1891
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Strzemiński, Władysław
około 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Strzemiński, Władysław
około 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.