Martwa natura - zając i szparagi
1660 — 1680
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie XVII i XVIII wieku
Isaak van Kipshaven (1635–1670), będąc dojrzałym artystą, mistrzem malarskim, zamieszkał w Amsterdamie, gdzie pozostał do śmierci w 1670 roku.
To największe miasto i stolica Holandii w XVII wieku było jednym z głównych ośrodków malarskich martwych natur. Wielu artystów starało się tam właśnie znajdować klientów, a duża konkurencja spowodowała wąską specjalizację wśród malarzy. W poszukiwanych wówczas przedstawieniach liczył się iluzjonistyczny talent do ukazania rzeczywistego przedmiotu, nastrojowość kompozycji i ich ukryte znaczenia symboliczne. Specjalnością Kipshavena była właśnie martwa natura. Tworzył on kompozycje ukazujące lekkie przekąski z bogactwem barwnych przedmiotów luksusowych, jak też kryształowe kieliszki czy srebrne dekorowane półmiski z egzotycznymi owocami oraz trofea myśliwskie z bogactwem przedstawianych ptaków łownych. Kipshaven, jak wielu innych twórców 2. połowy XVII wieku, tworzył niewielkie obrazy przeznaczone do wnętrz mieszczańskich, których stanowiły ozdobę i bywały impulsem do dysput i przemyśleń. Holandia XVII wieku charakteryzowała się mnogością artystów i koneserów sztuki. Obecność trofeów myśliwskich wśród tematów prac malarza wskazuje na chęć dotarcia do elity społeczeństwa i przychylności nabywcy o wyrafinowanym guście.
Elegancja i wnikliwość przedstawień upolowanej zwierzyny wskazują na znajomość upodobań artystycznych osób aspirujących do wyższych sfer społecznych, oddających się z upodobaniem myślistwu, tradycyjnej rozrywce wysoko urodzonych. Lubelski obraz ukazuje właśnie ptaki, bąka, bażanta i inne drobne ptactwo o barwnym upierzeniu. Widać dążenie malarza do ukazania ich różnorodności. Niemal ornitologiczne skupienie na szczególe pozwala artyście przedstawić ptaki w możliwie najwierniejszy sposób. W centrum kompozycji rozłożone skrzydło bąka, ptaka brodzącego, jest ukazane z kroplami wody na krawędzi piór, jakby tuż po upolowaniu wyjęto go z wody. Kompozycja barwna i nastrojowa była dla XVII-wiecznych Holendrów zapowiedzią obfitego posiłku oraz utrwaloną ulotną chwilą triumfu i dumy myśliwego.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 81 cm, szerokość: 64.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1660 — 1680
Muzeum Narodowe w Lublinie
1640 — 1660
Muzeum Narodowe w Lublinie
1652
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna