
Huta żelaza | Eisenwerk
scena rodzajowa; wnętrze
2. ćwierć XX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Powstanie państwa belgijskiego w 1830 roku zbiegło się z procesami industrializacji, które z młodego królestwa uczyniły tygiel nowoczesności. Dynamiczny rozwój włókiennictwa i przemysłów związanych z rolnictwem spowodowały, że Belgię postrzegano jako kontynentalną „małą Anglię”. Od samego początku rozumiano tam tranzytową specyfikę kraju leżącego na przecięciu szlaków między Wielką Brytanią, Francją, Holandią i krajami niemieckimi, wytyczając gęstą sieć dróg kolei żelaznej. Kluczowe okazały się inwestycje w resort górnictwa i metalurgii – dziedziny przyciągające do dziewięciu zagłębi robotników z całego kontynentu – Greków, Polaków, Włochów... Już w okresie przed ogłoszeniem niepodległości Belgii pracę w walońskim pasie przemysłowym Haine–Sambre–Meuse uwiecznił w cyklu obrazów klasycysta Léonard Defrance. Podróż do „czarnej krainy” wpłynęła także na zmianę tematyki w twórczości Constantina Meuniera. Pochodzący z artystycznej rodziny brukselskiej, ukończywszy pracownię Louisa Jehotte’a w stołecznej Akademii Sztuk Pięknych (1845–1854), Meunier rozpoczął karierę malarza, rysownika i rzeźbiarza. W poszukiwaniu tematów na przełomie lat siedemdziesiątych/osiemdziesiątych XIX wieku odwiedził szereg ośrodków przemysłowych: odlewnie i walcownie w Huy, zakłady metalurgiczne Cockerilla w Seraing, tamtejszą hutę szkła Val-Saint-Lambert, a przede wszystkim kopalnie okręgów Borinage i Charleroi. W 1884 roku, w oparciu o rysunki wykonane w terenie, powstała gipsowa wersja statui przedstawiającej hartownika stali. Wyobrażenie siedzącego mężczyzny o nagim, pochylonym torsie, w hełmie i chodakach, zaprezentowano podczas cyklicznej brukselskiej wystawy sztuk pięknych w 1887 roku. Rok później sporządzono odlew brązowy rzeźby. W trakcie prac nad wizerunkiem całej postaci Meunier wykonał pełnoplastyczne popiersie tego samego modela oraz plakietę portretową w wysokim reliefie. Tę ostatnią spopularyzowała edycja sprzedawana w paryskiej galerii La Maison Moderne Juliusa Meiera-Graefego.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 18.4 cm, szerokość: 9.2 cm
Rodzaj obiektu
płaskorzeźba
Technika
odlewanie
Tworzywo / materiał
brąz
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Mercker Erich
2. ćwierć XX wieku
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
po 1920
Muzeum Okręgowe w Toruniu
Tomaszewski, Marian
1947
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.