Bransoleta kobieca
między 1940 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Bardzo rzadki typ bransolety dwuczęściowej noszonej dawniej przez dogońskie kobiety na nodze, na wysokości kostki, którą zakładał kowal, a zdejmowano ją dopiero po śmierci. Dogonowie uważają, że ozdoba tego typu jest ucieleśnieniem sił życiowych, dlatego po śmierci należy ją usunąć. Typowa pieśń pogrzebowa śpiewana przez dogońskie kobiety również potwierdza zwyczaj zdejmowania bransolety zmarłej kobiecie: „Wybrana kobieta, wybrana kobieta, ona usunęła jej szeroką bransoletę” oraz „Od najlepszej kobiety, od najlepszej, wielka bransoleta została zabrana”. Podczas rytuału pogrzebowego pogrążone w żałobie krewne kobiety również usuwały własne ozdoby tworząc z nich stos, który prezentowany był publicznie przez kilka dni. Pragnęły w ten sposób oddać cześć zmarłej. Po pogrzebie osobiste ozdoby zmarłej zazwyczaj umieszczane były na ołtarzu rodzinnym. Dogonowie wierzą, że natchnione są nyama – siłą życiową przodków i dlatego potrzebują regularnych ofiar. Bransolety czasem usuwano z ołtarza i noszono. Robili to krewni, którzy borykali się z problemami zdrowotnymi. Uważano bowiem, że przepełnia je moc lecznicza, której źródłem jest siła duchowa przodka. Zmarłych nie chowano w bransoletach tego typu ponieważ mosiądz był drogocennym surowcem.
Katarzyna Findlik-Gawron
Inne nazwy
men (jęz. dogo-so)
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 3.8 cm
Rodzaj obiektu
ozdoba ciała, bransoleta
Technika
odlew na wosk tracony, kucie, grawerowanie
Tworzywo / materiał
mosiądz
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
między 1940 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna