treść serwisu

Maska sirige

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Maska sirige, w jęz. sigi-so awa danu, czyli „maska z drewna”, przedstawia dom szefa dużej rodziny. Budowla ta charakteryzuje się fasadą z wieloma małymi niszami oraz tarasem, z którego wchodzi się między innymi do pomieszczeń z ołtarzami przodków rodziny.

Mit tłumaczący powstanie maski sirige opowiada historię młodych chłopców z Youga, którzy pewnego razu paśli kozy na skraju buszu. Jeden z nich zauważył Andumbulu – mityczną, niskorosłą istotę z długim przedmiotem na głowie. Ta dziwna ozdoba pomalowana była w czerwone i czarne wzory. Chłopiec zawołał swojego towarzysza, żeby podzielić się odkryciem, ale jego krzyk sprawił, że wszystko zniknęło. Na miejscu znaleźli tylko długi, drewniany przedmiot. Chcieli zabrać ze sobą to znalezisko, ale okazało się, że jest zepsute, wzięli więc tylko fragment. W domu opowiedzieli wszystko swojemu staremu ojcu i narysowali na skale to co porzuciła Andumbulu. Ojciec po obejrzeniu rysunku udał się do buszu, wyciął wysokie drzewo, obrobił je i pomalował we wzory z rysunku. To była pierwsza maska sirige.

Według jednego z informatorów, Marcela Griaule, młody pasterz z Youga zamiast Andumbulu, zobaczył w buszu bóstwo Sintandu, które wygląda jak mężczyzna, ma dwie ręce i dwie nogi (inne bóstwa mieszkające w buszu mają najczęściej tylko po jednej kończynie dolnej i górnej), jest wysoki jak słup i pokryty rysunkami przedstawiającymi linie. Sintandu jest złym bóstwem, które rani ludzi, a świadectwem jego obecności jest wiejący mocno wiatr.

Maska sirige jest używana przez mężczyzn – członków stowarzyszenia Awa.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

sirige

Autor / wytwórca

nieznany
stowarzyszenie Awa
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 410 cm, szerokość: 18 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, maska

Technika

wyplatane, skręcane, malowane, techniki snycerskie, ciosanie, związywanie (montowanie)

Tworzywo / materiał

włókno roślinne (sznurek), skóra (rzemień), barwnik naturalny, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

około 1950

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Sangha Ogol Leye (Mali)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/2138/A

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd