treść serwisu

Drzwi do dużego domu ginna

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Drzwi do dużego domu ginna (w języku dogo-so ginna oznacza „wielki dom”, ale też „wielka rodzina”). Ginna jest siedzibą patriarchy rodu (ginna bana), który mieszka w niej razem ze swoimi żonami oraz dziećmi. Jest też jednocześnie świątynią ku czci przodków – założycieli rodu. Ten szczególny dom jest konstrukcją piętrową. Według antropolożki Barbary DeMott, w domu ginna można wyróżnić trzy różne przestrzenie. Parter to część mieszkalna zajmowana przez ginna bana i jego rodzinę. Na piętrze znajdują się spichlerze rodziny, natomiast taras uformowany na płaskim dachu, otoczony niewielkim murkiem, jest przestrzenią rytualną. To na nim odbywają się tańce w maskach podczas święta Dama. Tu również, w niskich pomieszczeniach znajdują się ołtarze ku czci przodków.

Dom ginna bana ma kształt prostopadłościanu, dominuje nad innymi parterowymi domami, ponieważ jest od nich wyższy o ok. 1,5 metra. Wnętrze domu podzielone jest na kilka pomieszczeń, które pozbawione są okien. Najważniejszym z nich jest dembere zajmowane przez mężczyznę. Znajduje się w nim podwyższenie uformowane z cegieł banco, które służy ginna bana za łóżko. Charakterystycznym elementem dużego domu jest fasada z niszami poświęconymi przodkom rodziny. Ich wygląd został w następujący sposób opisany przez Ogotemmelego Dolo: „W pionie dwa rzędy po pięć kolumn to dziesięć palców i kiedy patrzy się na dom od frontu, widzi się dwie wyciągnięte ręce. Wnęki to mieszkania przodków, zajmowane przez nich według porządku urodzenia, poczynając od górnego rzędu. Nie powinno się ich nigdy zastawiać, bo przodkowie potrzebują powietrza, by móc oddychać”. Drzwi wejściowe znajdują się na środku fasady, pomiędzy dwoma rzędami pionowych, wąskich wnęk nazwanych przez Ogotemmelego „kolumnami”.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 111.5 cm, szerokość: 56 cm

Rodzaj obiektu

płaskorzeźba, element budowlany, wykończenie domu, budynek mieszkalny

Technika

kute, płaskorzeźbione, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

żelazo, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1970 — 1973

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mali (Afryka); Wybrzeże Kości Słoniowej (Afryka); znalezienie: Abidżan (Afryka; Wybrzeże Kości Słoniowej; prowincja Lagunes)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/1303

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd