![S/Mal/623/ML Wiekszą część zajmuje akwen wodny. Na nim stoją zacumowane łódki i żaglówki. Dwie żaglówki z białymi żaglami płyną. W głebi molo, wzdłuż którego stoją trzy domy, w tym dwa z czerwonym dachem. Z lewej strony wysoki budynek z podcieniami. Nad podcieniami okno z okiennicami. Dom przekryty jest czerwonym dachem. W tle łańcuch górski, u podnóża którego znajduje sie miasteczko ze zwartą zabudową. Domy o czerownych dachach.](/brepo/panel_repo/2025/01/21/uygahv/contain-360-1000-max-s-mal-623-ml-001.webp)
Pejzaż morski
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Chrystian Breslauer uczęszczał do Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie oraz Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Malarze związani z akademią koncentrowali się na nastrojowych krajobrazach, tworząc tzw. düsseldorfską szkołę pejzażową. Typowe stały się wyidealizowane widoki z zamkami, kapliczkami, ruinami w blasku księżyca lub zachodzącego słońca, które łączyły się z romantycznym kultem natury. Pierwsze dzieła Breslauer tworzył w stylistyce wspomnianej szkoły pejzażu. Po ukończeniu studiów, do 1839 roku, korzystał w akademii z atelier dla najzdolniejszych studentów. W tym czasie odbył też liczne podróże, dzięki znajomości z malarzami skandynawskimi w 1836 roku wybrał się do Szwecji, Norwegii i Finlandii. Norwegię odwiedził także w latach 1839 i 1845. Podczas wyjazdów zafascynował się tamtejszym surowym i tajemniczym krajobrazem. Dzieła artysty zdradzają wpływy malarstwa skandynawskiego, przejęte m.in. za pośrednictwem Johana Christiana Dahla i Thomasa Fearnleya. Po powrocie do kraju Breslauer osiadł na stałe w Warszawie i objął stanowisko nauczyciela rysunku w Szkole Sztuk Pięknych. Był cenionym i lubianym pedagogiem. Upowszechniał ideę pracy w plenerze. Wśród jego uczniów znaleźli się prekursorzy realizmu w polskim malarstwie pejzażowym i rodzajowym, tacy jak Wojciech Gerson, Franciszek Kostrzewski czy Władysław Malecki. Breslauer był uznawany za realistę. Tworzył wyłącznie krajobrazy, czasem tylko wzbogacone małymi postaciami sztafażu. Stosował często panoramiczny typ kompozycji. W jego twórczości widoczna była także dbałość o rysunek (zauważalna zwłaszcza w szkicach akwarelowych). Pejzaż z Norwegii, powstały w ostatniej fazie oeuvre, prezentuje trwałość zasad szkoły düsseldorfskiej. Ukazuje wyidealizowany sposób ujmowania otaczającego świata i uduchowienie natury nawiązujące do romantycznego stylu, ale nie brakuje w nim również rzetelnej obserwacji przyrody. Można też doszukiwać się tu wpływów dawnego malarstwa skandynawskiego.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 37.5 cm, szerokość: 54.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Rubczak, Jan
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany malarz flamandzki
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Vaught, P. de
1600 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.