treść serwisu

Zachód

pejzaż

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Nazwisko Kazimierza Podsadeckiego, malarza, rysownika i projektanta graficznego, kojarzone jest powszechnie z heroicznym okresem lewicującej awangardy. Polska historiografia artystyczna chętnie przywołuje zwłaszcza jego międzywojenne dokonania z pogranicza mediów: współpracę w produkcjach teatralnych i zakresu filmu eksperymentalnego. Trwałe miejsce w międzynarodowych, także obcojęzycznych opracowaniach sztuki XX wieku zyskał Podsadecki dzięki fotokolażom i fotomontażom oraz zaangażowaniu w promocję „nowego drukarstwa”. Rzadziej pamięta się, że od drugiej połowy lat trzydziestych artysta, wciąż wykonując komercyjne zlecenia graficzne operujące skrótem myślowym i postkubistycznym językiem formalnym, wracał do malarstwa „klasycznie” już nowoczesnego. Pierwszoplanową rolę zaczęła odgrywać barwa oraz tradycyjne gatunki pejzażu, scen rodzajowych i martwej natury. Zainteresowanie malarstwem kolorystycznym przetrwało drugą wojnę światową i zostało przeniesione przez Podsadeckiego do Szczecina. Artysta zdecydował się na ten krok w końcu 1945 roku, zachęcony nie tylko centralnym propagandowym hasłem „Na Zachodzie ziemie czekają”, ale i układami towarzyskimi. O ile bowiem za urzędniczo-administracyjną organizację w tużpowojennym okresie odpowiadało środowisko poznańskie skupione wokół prezydenta miasta Piotra Zaremby, o tyle kwestie kultury rozstrzygały się w dużej mierze w gabinecie wojewody szczecińskiego, lwowiaka Leonarda Borkowicza, mającego dobre kontakty w Krakowie. Ten aktywny od początku lat trzydziestych komunista nazywany był nie bez przyczyny przyjacielem poetów. Za jego sprawą w najbardziej egzotycznym ośrodku „polskiego Dzikiego Zachodu” osiadło kilku cenionych literatów. Klimat krakowskiej bohemy odżył w szczecińskim Klubie 13 Muz, którego częstym bywalcem był Podsadecki. Do dziś nie rozstrzygnięto sporu, kto wymyślił nazwę tego miejsca spotkań plastyków, pisarzy i dziennikarzy. Wśród pomysłodawców, obok Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, wymienia się także krakowskiego malarza. Jego Zachód (1948), oparty na manierystycznych kontrastach szmaragdowej i turkusowej zieleni oraz różu, jest rówieśnikiem klubu.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Napis, znak odręczny: na verso u góry z prawej; 39 x 33 | temp. Olejna | "Zachód"
  2. Sygnatura: na recto u góry z prawej; PodSADECKI | 1948

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Podsadecki, Kazimierz (1904–1970)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 30 cm, szerokość: 35 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

tektura

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1948

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Szczecin (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/459

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd