![1396/A/ML/2 1396/A/ML/2 - Ażurowa fibula z brązu będąca elementem dwuczęściowej ozdoby. Na ornament składają się trzy koncentryczne listwy soczewkowate połączone ze sobą naprzemianlegle skośnymi, krótkimi poprzeczkami, tworzącymi trójkąty. Na dłuższej osi tarczki umieszczone są trzy symetrycznie guzki. Po środku dłuższych boków tarczki, naprzeciw siebie znajdują się potrójne uszka.](/brepo/panel_repo/2022/04/15/g89a23/contain-360-1000-max-1396-a-ml-2-001.jpg)
Fibula
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Zespół zabytków archeologicznych znalezionych na terenie Lubelszczyzny
Zabytek należy do zespołu ozdób brązowych (patrz także: 1396/A/ML/1-3; więcej informacji o okolicznościach odkrycia patrz: 1396/A/ML/1).
Naszyjnik tordowany, czyli skręcony dookoła swej osi, został zrobiony z czworograniastego pręta brązowego. Wykonanie tej ozdoby polegało na rozgrzaniu materiału, następnie jego rozbiciu i skręceniu za pomocą narzędzi. Końce naszyjnika spłaszczono, a na końcówkach, mimo wykruszenia, zauważyć dziś możemy ślady pierwotnego zwinięcia w rurkę.
Ludność kultury łużyckiej, która około 2500 lat temu stworzyła tę ozdobę, stosowała różne techniki, aby uzyskać efekt tordowania. Oprócz wymienionej wykonywano tordowane naszyjniki w formach niszczejących (więcej o tej technice patrz: 1396/A/ML/2) lub też naszyjnik żłobiono mechanicznie narzędziami, by przypominał egzemplarz z Wakijowa.
Naszyjniki tordowane różniły się między sobą w zależności od czasu i miejsca wytworzenia. Główne różnice to: wielkość, sposób zakończenia, grubość pręta, a także gęstość i kierunek skrętów.
Opisywany zabytek nosi wyraźne oznaki długotrwałego użytkowania, które najbardziej są widoczne w części spłaszczonej. Fakt ten potwierdza ogólną tezę o tym, jak cenne były ozdoby brązowe dla społeczności w tamtych czasach.
Gdzie wytworzono taką ozdobę? Czy stworzył ją lokalny kowal, czy też sprowadzono ją z okolic? Najprawdopodobniejsze miejsce pochodzenia naszyjnika to kujawski ośrodek metalurgiczny. Stamtąd jako przedmiot wymiany za inne dobra dotarł w okolice dzisiejszego Wakijowa lub też trafił w to miejsce wraz z przemieszczaniem się ludności w kierunku południowo-wschodnim.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
biżuteria, ozdoba
Technika
odlew, kucie, wytop
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status