Widok Hakenterrasse (obecnie Wały Chrobrego)
około 1918
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina 1900-1945
Port i widoki Szczecina przy Odrze były chętnie podejmowanym tematem malarskim. Prace artystów dokumentowały zmiany w nadodrzańskiej zabudowie i rozwoju portu, w którym proces industrializacji w 2. połowie XIX wieku uległ wyraźnemu przyspieszeniu. Oprócz starych żaglowców na wodach Odry zaczęły pojawiać się statki parowe, pierwszy w 1826 roku. Od lat pięćdziesiątych przy nabrzeżach u wejścia do portu głównego coraz częściej cumowano parowce morskie i rzeczne, co znalazło odzwierciedlenie na wedutach. Równie szybko w sztuce została uchwycona budowa nadodrzańskiego tarasu widokowego w latach 1901–1921. Od nazwiska nadburmistrza Hermanna Hakena (1828–1916), inicjatora tego założenia, cały kompleks nazwano Hakenterrasse (dziś Wały Chrobrego). To prestiżowe założenie urbanistyczno-architektoniczne szybko stało się wizytówką miasta i miejscem atrakcyjnym turystycznie, chętnie uwiecznianym przez różnych twórców. Jedną z takich prac stworzył artysta, który podpisał się jako M. Timstein. Jego akwaforta przypomina fotografie z pierwszych dekad XX stulecia, przedstawiających ten sam motyw i używanych jako wzór dla grafik. Widok uchwycony został z identycznego punktu obserwacyjnego, co fotografia Maxa Dreblowa (1869–1927), opublikowana w Deutschlands Städtebau. Stettin. Dreblow był znanym szczecińskim fotografem, od 1909 roku jedynym zawodowym fotografem w mieście. Specjalizował się w fotografii portowej, szczególnie statków, a jego prace ilustrujące pisma i publikacje powielane były jako kartki pocztowe. Grafika Timsteina nie jest datowana, ale przyjmuje się, że powstała wiosną 1914 roku, na co wskazuje widok Hakenterrasse jeszcze bez gmachu dyrekcji ceł, którego budowę ukończono w 1921 roku.
Małgorzata Peszko
Inne nazwy
Stettin Hafen
Autor / wytwórca
Wymiary
ilustracja: wysokość: 19.5 cm, szerokość: 27.5 cm
arkusz: wysokość: 26.9 cm, szerokość: 28.7 cm
Rodzaj obiektu
grafika, akwaforta (odbitka)
Technika
akwaforta kolorowana akwarelą
Tworzywo / materiał
karton, papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Andreas Jensen
około 1918
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1920 — 1940
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Hartig, Hans
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.