![MNS/Szt/159 antaba w kształcie głowy lwa - ujęcie z przodu; Antabę o centralizującej kompozycji tworzy niemal pełnoplastyczna głowa lwa i ażurowe obramienie z winnej latorośli układającej się w płaszczyźnie tła w osiem medalionów. Gładki pysk o dużych migdałowatych oczach i szeroko otwartej paszczy wypełnionej zębami otaczają dekoracyjne kosmki grzywy o grawerowanej powierzchni. Medaliony wypełniają przedstawienia figuralne. W dolnym znajduje się przedstawienia Ukrzyżowania, w górnym Chrystusa siedzącego na szerokim tronie. Boczne wypełniają prorocy ukazani w półpostaci, którzy trzymają długie szarfy układające się wewnątrz krawędzi medalionów. Przedstawienia usytuowane po przekątnej ukazują symbole ewangelistów: anioła w półpostaci oraz orła, lwa i byka.](/brepo/panel_repo/2024/02/14/gm07sy/contain-360-1000-max-mns-szt-159-diga8712-m.jpg)
Antaba w kształcie głowy lwa
około 1340 — 1344
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Predella o kształcie długiej drewnianej skrzyni niegdyś stanowiła podstawę tryptyku św. Anny z kolegiaty w Kołobrzegu. Malowidło zdobiące jej front przedstawia Marię z Dzieciątkiem wraz z grupą Czternastu Świętych Wspomożycieli ustawionych w szeregu po obu jej bokach. Z lewej ukazani są święci: Eustachy, Krzysztof, Cyriak, Erazm, Achacy, Dionizy i Barbara, po prawej zaś: Katarzyna, Błażej, Wit, Idzi, Pantaleon, Małgorzata i Jerzy.
Czternastu Świętych Wspomożycieli to grono świętych wyróżnionych z powodu cudownego działania w dziedzinach istotnych dla mieszkańców Europy XIV i XV wieku. W większości są to legendarni mieszkańcy Cesarstwa Rzymskiego, którzy ponieśli męczeńską śmierć w czasach prześladowań chrześcijan. Zgodnie z legendą grupa objawiła się w pobliżu klasztoru cysterskiego Langheim – obecnie część miasta Lichtenfels w Górnej Frankonii. Miejsce, w którym wybudowano Bazylikę Czternastu Świętych Wspomożycieli (w obszarze miasta Bad Staffelstein, niecałe 5 km na zachód od klasztoru) stanowi popularny cel pielgrzymów od połowy XV wieku do dziś. Szerokie spektrum działania świętych przynoszących ukojenie między innymi w bólach głowy (św. Dionizy – biskup z mieczem), w bólach gardła (św. Błażej – biskup z długą świecą), chroniących przed nagłą śmiercią (św. Krzysztof – z dzieckiem na ramieniu) lub opiekujących się rycerzami (św. Jerzy przebijający mieczem smoka) i chorymi na epilepsję (św. Wit – młodzieniec z kogutem) wpłynęło na popularyzację kultu, dlatego też chętnie obrazowano ich na późnośredniowiecznych ołtarzach.
Predella prezentowana jest na stałej wystawie Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 44 cm, szerokość: 189 cm
Rodzaj obiektu
predella, przedmiot sakralny, malarstwo
Technika
techniki snycerskie, techniki stolarskie, malarstwo temperowe
Tworzywo / materiał
drewno lipowe, płótno, farby temperowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1340 — 1344
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna