![MNS/M/718/a-b Zegar okrętowy - ujęcie z przodu; Zegar okrętowy w metalowej, okrągłej obudowie z sygnaturą J. Auricoste a Paris od wewnętrznej strony, w owalnej obwódce. Tarcza w kolorze kremowym o średnicy 14,5 cm. Podziałka godzinowo-minutowa, na której cyframi arabskimi od 1 do 12 oznaczono jedynie godziny. Wskazówki godzinowa i minutowa umieszczone centralnie, kształt prosty, bez ozdób. Tarcza sekundowa ponad osią, pomiędzy centrum tarczy a liczbą 12, z podziałką wyskalowaną od 0 do 60 sekund, na której podpisano wartość co dziesiątej sekundy. Wskazówka sekundowa czarna prosta. Pod osią trzpień do nakręcania o kwadratowym przekroju. Pomiędzy trzpieniem a osią godzinową znajduje się sygnatura J. Auricoste - horloger de la Marine de l'Elat - Paris. Średnica obudowy zegara wynosi 18 cm, wysokość 8,5 cm. Pokrywa szklana w obudowie pierścieniowej, profilowanej, z uszczelką gumową o zawiasowym zaczepie, zamykana na trzpień i ozdobną śrubę. Na obudowie od spodu trzy uchwyty do mocowania zegara do podłoża.](/brepo/panel_repo/2024/01/30/wdtkvc/contain-360-1000-max-mns-m-718-a-b-diga5634-m.jpg)
Zegar okrętowy
1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Wyposażenie jednostek pływających
Zegary okrętowe, zwane także chronometrami, służyły do regulowania trybu życia na okręcie, ale przede wszystkim wykorzystywane były w nawigacji. Z tego powodu musiały być odporne na zmiany temperatury, a szczelna oprawa miała zabezpieczać przed wilgocią.
Umieszczane były głównie w kabinie nawigacyjnej, na platformie lub później w kabinie manewrowej, w maszynowni i na pomostach. Obecnie zostały wyparte przez zegary elektroniczne oraz nawigację satelitarną.
Zegary okrętowe, takie jak prezentowany, produkowane były w okresie II wojny światowej przez amerykańską firmę Chelsea Clock Company i montowane najczęściej na statkach typu Liberty. Chelsea to miasto w hrabstwie Suffolk w stanie Massachusetts, które od Bostonu oddziela rzeka Mystic i gdzie w 1897 r. Charles Pearson po przejęciu Boston Clock Company rozpoczął produkcję zegarów pod nową nazwą, Chelsea Clock Company. W 1900 r. firma opatentowała też pierwszy mechanizm do zegarów okrętowych, a ich kupnem szybko zainteresowały się amerykańskie agencje rządowe. Oprócz nowych rozwiązań dla okrętów Chelsea oferowało także urządzenia do samochodów, a w 1917 r. także pierwsze rozwiązania dla lotnictwa. Mimo zamówień dla amerykańskiej marynarki, sprzedaż w latach 30. XX w. malała i dopiero zamówienia rządowe dla armii w czasie II wojny światowej zwiększy dochody przedsiębiorstwa, które 1943 r. wyróżnione zostało nagrodą rządową za doskonałą produkcję. Obecnie po ponad stuletnim okresie działalności zegary z Chelsea znaleźć można nie tylko na statkach amerykańskiej marynarki, czy w Białym Domu, ale także w domach i biurach na całym świecie.
Leszek Kocela
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 6.5 cm
Rodzaj obiektu
chronometr, wyposażenie jednostek pływających
Technika
produkcja seryjna
Tworzywo / materiał
plastik, metal, szkło, ebonit
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe Szczecin
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1976
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna