Stettin Bollwerk | Nabrzeże w Szczecinie
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina 1900-1945
Widoki nadodrzańskie wraz ze wzgórzem zamkowym, zabudową Starego Miasta i portem stanowiły w dwudziestoleciu międzywojennym popularny motyw malarski nie tylko wśród marynistów. Istniało wówczas duże zapotrzebowanie na prace ukazujące panoramę miasta od strony wody oraz nowoczesny port, którego aktualny wygląd dokumentowały zarówno obrazy olejne, grafiki jak i fotografie.
Jednym z częściej stosowanych ujęć była sylwetka miasta widziana z oddalenia, przesłonięta typowymi dla tego okresu jednostkami pływającymi: parowcami i barkami. Podobny schemat zastosował w swym dziele szczeciński artysta Eugen Dekkert (1865-1956), jednak łodzie towarowe zastąpił starymi żaglowcami, ukazując na pierwszym planie przeładunek z duńskiej jednostki pływającej o nazwie „Silvia” na barkę zakotwiczoną w nurcie rzeki.
Pochodzący ze szczecińskiej rodziny kupieckiej Dekkert pierwsze lekcje rysunku pobierał u Augusta Ludwiga Mosta w Gimnazjum Fundacji Mariackiej. W 1896 roku udał się do Monachium, gdzie kontynuował artystyczną edukację u Theodora Hummla, związanego z Monachijską Secesją. Pod wpływem prac szkockiej grupy Glasgow Boys łączącej w sobie brytyjski realizm oraz francuski impresjonizm, Dekkert wyjechał na studia do stolicy Szkocji. Jego subtelne, przesiąknięte mgłą i wilgotnym powietrzem pejzaże Szkocji i północnej Anglii zapewniły mu uznanie środowiska twórczego i pomogły w rozpoczęciu międzynarodowej kariery. Prace wystawiał w wielu miastach Europy, a także w Australii i Ameryce Północnej. Odbywał podróże artystyczne do Holandii, Włoch, Francji i niemal nieustająco odwiedzał Szczecin, gdzie Muzeum Miejskie (Stadtmuseum Stettin), wielokrotnie prezentowało jego obrazy. Chętnie zresztą powracał do szczecińskich widoków ukazując, często w charakterystycznej dla swojej twórczości srebrzystoszarej kolorystyce, port z nabrzeżami pełnymi życia, nadodrzańską zabudową czy tereny wzdłuż ujścia Duńczycy. W uznaniu osiągnięć artystycznych Dekkert otrzymał od władz Muzeum Miejskiego własną przestrzeń malarską – atelier na Tarasie Hakena, z którego rozciągał się widok na tak ceniony przez niego fragment miasta.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50 cm, szerokość: 70 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
sklejka
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1920 — 1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1875 — 1899
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1930 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna