Pas kontuszowy
1789 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Tkaniny, hafty, ubiory i akcesoria stroju XVI–XIX wiek
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Elegantki i eleganci
Tradycyjnym elementem polskiego stroju kontuszowego były buty z wysoką cholewą. W XVII i XVIII wieku wykonywano je ze skóry koźlej, safianowej, niezwykle delikatnej i trwałej; szlachta nosiła je z wielkim upodobaniem. Wytworny, paradny strój zamożnego szlachcica prezentował się dostojnie wzbogacony o czerwone lub żółte buty zdobione złotym haftem. Do ubiorów codziennych wdziewano buty wykonane z gorszej jakościowo czarnej skóry. Zachowane w zbiorach buty mają kolor nietypowy, zielony, lecz podobnie jak nieliczne zachowane przykłady takich zabytków w zbiorach polskich są haftowane na całej powierzchni złotą nicią, w motywy roślinne. Wzór to duże kwiaty piwonii, tulipana oraz drobniejsze dzwonki i niezapominajki, zgodne z gustami panującymi około połowy XVIII wieku. Płaska skórzana podeszwa była modna później, w latach 1788–1792. Te cechy wskazują na to, że buty powstały pod koniec XVIII wieku. Tego rodzaju akcesoria świadczyły o statusie społecznym, zamożności ich posiadacza. Potrzebę podkreślenia pozycji społecznej, również przez detal stroju, ilustruje porzekadło „Znać pana po cholewach". W związku z tym uboga szlachta i mieszczanie nabywali stare safianowe buty i uzupełniali braki czarną skórą, tak że sfatygowany kolor obuwia, czerwony bądź żółty, świadczył o dobrym pochodzeniu ich właściciela i długotrwałym posiadania kosztownego, luksusowego przedmiotu. Dodatkową trudnością finansową przy zamawianiu nowej pary był fakt, iż większe rozmiary były droższe, cena nie zależała od włożonej pracy, ale od ilości zużytej skóry. Najcenniejszy i najbardziej poszukiwany był safian pochodzący z Turcji. Rozpowszechniła się nawet nazwa butów – baczmagi, pochodząca z języka tureckiego. W 1615 roku Marcin Paszkowski napisał: „W Turczech obuwie pospolite żony z mężami mają, które tam ich językiem baczmag nazywają". Określenie to przetrwało w języku polskim do połowy XIX wieku, wówczas zaczęło pojawiać się w słownikach jako przestarzałe. Pół wieku wcześniej również ubiór kontuszowy uznano za anachroniczny i niemal całkowicie wyszedł z użycia.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 32 cm, szerokość: 26 cm
Rodzaj obiektu
element ubioru, obuwie
Technika
haft, szycie, techniki szewskie
Tworzywo / materiał
płótno lniane, nić metalowa złota, skóra naturalna
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1789 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
1770 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
1780 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna