treść serwisu

Elegantki i eleganci

aria-describedby="share_tooltip2" aria-label="Udostępnij"

Treść ścieżki edukacyjnej

Przez wieki to, co noszono, świadczyło przede wszystkim o pozycji, jaką dana osoba zajmowała w społeczeństwie – ubiór traktowano jako komunikat dla innych. Co zatem mówiły stroje o ich właścicielach, poczynając od XVII w., a na początku XX w. kończąc? Pora przyjrzeć się temu z bliska.

Opracowanie:

Renata Pernak

Licencja

Uznanie autorstwa

Elegantki i eleganci

Słownik pojęć:

Mieszczaństwo – grupa społeczna, która wyodrębniła się w średniowieczu – zamieszkiwała miasta i podlegała prawu miejskiemu. Mieszczanie trudnili się głównie kupiectwem i rzemiosłem. Od XIX w. terminem „mieszczaństwo” określa się wszystkich mieszkańców miast lub – rzadziej – tych najzamożniejszych.

Niderlandy – historyczna nazwa obszarów nad Morzem Północnym obejmujących dzisiejszą Belgię, Holandię i Luksemburg.

Szlachta – w dawnej Rzeczypospolitej była to grupa społeczna, która cieszyła się wieloma przywilejami. Szlachcic, czyli przedstawiciel szlachty, posiadał na własność ziemię, a jego dzieci mogły ją po nim odziedziczyć. O jego wysokiej pozycji świadczył fakt, że uczestniczył w wyborze władcy.

Obiekty wykorzystane w tej ścieżce edukacyjnej

0
lico

Roman Potocki

Fotografia

nieznany

XIX/XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Widok 1

Melonik

P. C. Habig

XX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

S/T/42/ML - Para butów z wysokimi cholewkami. Cholewka z miękkiej,zielonej skóry,  z dekoracyjnym haftem złotą nicią. Haft z dużym motywem kwiatowym: piwonie, kampanule i drobne kwiatki niezapominajki, tulipany(?), wydłużone liście i wici roślinne, wygięte łukowato.  Wewnatrz buty mają wykończenie białym, cienkim płótnem. Brzegi cholewki obszyte złota koronką z frędzlą. Podeszwy cieńkie z jednego kawałka skóry, bez obcasów, płaskie, z przodu prosto ścięte. Obydwie, skórzane podeszwy mają taki sam wykrój, bez rozróżnienia na lewą i prawą.

Buty safianowe

nieznana

1791 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

fragment lica obrazu

Władysław IV (1595-1648) - portret

szkoła flamandzka kopia

ok. 1640

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

awers grafiki

Ubiory szlachty z `Album Polonais`

Lewicki Jan Nepomucen

1853

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Pas kontuszowy czterostronny.
Ornament:
głowy - dwa motywy ukwieconych rozet wpisanych w owalne medaliony
środek - poprzeczne pólka na przemian z motywami wici kwiatowej i połączonych rozet, obrzeżenia pionowe i poziome z wicią jak w pólkach
obwódki - w trójkąciki
Kolor:
tło - w połowie srebrne, w połowie złote
ornament - kwiaty jasnoczerwone w głowach, w pólkach na przemian jasnoczerwone i białe, listki zielone, gałązki i trójkąciki czarne
strona lewa w połowie zielona w połowie czerwona
Frędzla wiązana, doszyta, w połowie srebrna, w połowie złota
Sygnatura wytkana w narożnikach obu głów:

Pas kontuszowy

Jakubowicz, Paschalis

1789 — 1793

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz - Ujęcie z przodu; Obraz przedstawia starszą kobietę siedząca na krześle. Ubrana w ciemnofioletową suknię wykończoną krezą, pod szyją broszka, białe mankiety.

Portret Louise Brumm

portret kobiecy

Crola Hugo

1888

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Znaleziono 12 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
asd