
Szafa
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Malarstwo mistrzów Północy
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Elegantki i eleganci
Portret jest zredukowaną do popiersia repliką wizerunku Władysława IV w całej postaci powstałego w czasie pobytu króla na dworze cesarza Ferdynanda III w 1638 roku. Inne zachowane egzemplarze znajdują się w zbiorach wiedeńskich i monachijskich oraz szwedzkich. Powstał zapewne niedługo po ślubie monarchy z Cecylią Renatą, córką cesarza Ferdynanda II i Marii Anny z Wittelsbachów, zawartym w 1637 r. Obraz stanowi pendant do portretu Cecylii Renaty w całej postaci, który zaginął podczas II wojny światowej (por. Wil. 1144).
Wilanowski konterfekt przedstawia Władysława IV w owalu na tle ciemnego nieba jako mężczyznę w średnim wieku o werystycznie ukazanej twarzy pooranej zmarszczkami. Król nosi wielką perukę (która zapewne miała za zadanie odciągać uwagę od nadmiernej już tuszy), z wąsami i krótką bródką. Ubrany jest w ciemny szwedzki kabat (pourpoint) uszyty z czarnego aksamitu zapinany na skromne pasmanteryjne guziki, na ramiona narzucił galową pelerynę lamowaną czarnym galonem i koronką. Uwagę zwracają koronkowe ozdoby – wykładany kołnierz, żabot oraz mankiety. Wykończono je misterną koronką, która powtarza ulubiony przez monarchę w latach 30. XVII w. wzór: motyw palmety skomponowany z owocem pękatego granatu i stanowi zapewne przykład rękodzieła weneckiego. Monarcha prawą rękę przytrzymuje zwisający na piersi na złotym łańcuszku order Złotego Runa. Na lewej piersi przypięta biało-amarantowo kokardka z broszą o dużej perłowej gruszce. Wyczuwalna w portrecie stylizacja à la negligence połączona z pewną nonszalancją postawy samego modela idealnie wpisują się w tendencje epoki.
Pośród domniemanych autorów obrazu wymieniany był Tomasso Dolabella i Peeter Dankers de Rij. Ostatecznie portret przypisany został Fransowi Luyckxowi (Luyckx vel Leux alias von Luxenstein). Urodził się on w 1604 roku w Antwerpii, zmarł zaś 64 lata później w Wiedniu. Był uczniem Remakela Siny, a w 1620 roku został mistrzem w antwerpskiej gildii, gdzie prawdopodobnie zetknął się z Rubensem. Krótko działał w Rzymie, po czym od 1638 roku występował już jako malarz nadworny w Pradze i Wiedniu.
Obraz wilanowski prawdopodobnie pochodzi ze zbiorów Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej (Inwentarz 1781), następnie w kolekcji Stanisława Kostki Potockiego (wiązany z zapisem w Spisie 1821).
Dominika Walawender-Musz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 106,0 cm, szerokość: 86,0; w ramie: 127,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Szmyt, Mateusz
XX wiek
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
nieznany
XIX/XX
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
nieznany
1875-1926
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.