treść serwisu

Portret Carla Ludwiga Friedricha von Eickstedt-Peterswaldt

portret męski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Występuje w ścieżce edukacyjnej: Elegantki i eleganci

Nota popularyzatorska

Carl Begas, obok Wilhelma von Schadowa, uznawany jest za jednego z najbardziej popularnych portrecistów berlińskich pierwszej połowy XIX wieku. Jego portrety – od neorenesansowych przez romantyczne po neoklasycystyczne – to konwencjonalne wizerunki kobiet i mężczyzn na neutralnych, ciemnych tłach bądź na tle pejzażu. Doskonale wpisują się w obraz niemieckiego biedermeieru. Bezpretensjonalne, realistyczne przedstawienia modeli, wprowadzające dyskretną grę między ich ambicjami a skromnością, znajdowały odbiorców zarówno wśród bogatego mieszczaństwa, uszlachconych urzędników, jak i wśród wyższych sfer pruskiego dworu. Powszechnie znana jest seria portretów osobistości świata nauki i sztuki, odznaczonych medalem Pour le mérite. Powstały w 1839 roku portret Carla Ludwiga Friedricha von Eickstedta-Peterswaldta przedstawia ukazanego w półpostaci mężczyznę w średnim wieku, w czarnym surducie i czarnej kamizelce, w białej koszuli z wysokim kołnierzem. Syn Johanna Georga Ephraima von Eickstedta, notowany w spisie podatkowym szlachty pomorskiej, był dziedzicznym podkomorzym króla Prus, właścicielem dóbr ziemskich Rothenklempenow, Hohenholz, Eickstedt, Damm, Wollin i Ziemkendorf. Początkowo pełnił obowiązki nadradcy Sądu Krajowego w Szczecinie, a od 1820 roku do śmierci w 1869 roku piastował stanowisko dyrektora Pomorskiej Izby Ziemskiej. Na jego piersi na podwójnej czerwonej wstążce widnieje biały emaliowany krzyż z czerwonym orłem na złotym tle. Zapewne właśnie nadanie przez Fryderyka Wilhelma III Orderu Czerwonego Orła drugiej klasy było przyczyną zamówienia u Begasa konterfektu przez Friedricha von Eickstedta-Peterswaldta. Wkrótce potem Fryderyk Wilhelm IV podczas swej koronacji potwierdził przyznany w XVI wieku tytuł hrabiowski dla szczecińskiej gałęzi rodziny Eickstedt-Peterswaldt. Obraz Begasa, charakteryzujący się powściągliwym stosunkiem do modela oraz oszczędnością w posługiwaniu się akcesoriami, zwraca uwagę jakością artystyczną i precyzją wykonania.

Dariusz Kacprzak



Sygnatury i napisy:

  1. Pieczęć, nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; 1233 - S | MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO W SZCZECINIE
  2. Nalepka/naklejka: na verso u góry z lewej; MUZEUM POMORZA ZACHODNIEGO | W SZCZECINIE | MNS/Szt/1233 | Nr Kat.
  3. Napis: na ramiaku napis kredką; V. Eickstedt 1820-1862
  4. Sygnatura: na recto pośrodku z prawej; C.Begas | 1839

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Begas Carl Joseph (1794–1854)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 76.5 cm, szerokość: 62.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

dar

Czas powstania / datowanie

1839

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Berlin (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/1233

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd