
Portret kobiety
portret kobiecy
1852
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Dawne ubiory
Zainteresowanie kulturą ludową poszczególnych regionów Niemiec uwidoczniło się już w okresie romantyzmu, gdy artyści szukali inspiracji w lokalnym folklorze, urokach krajobrazów wiejskich czy ludowych strojach, pieśniach i legendach. Artystyczny zachwyt, jak i zbieranie wiedzy na temat kultury poszczególnych części kraju stanął u podstaw kształtującej się wówczas świadomości narodowej Niemców. Ugruntował też narodziny badan regionalistycznych w końcu XIX wieku, których prekursorami byli nierzadko kolekcjonerzy oraz miłośnicy historii, literatury i sztuki.
Ciekawą kolekcję z zakresu kostiumologii niemieckiej posiadało małżeństwo wydawców berlińskich: Franz von Lipperheide (1838–1906) i jego żona Frieda (1840–1896). Wywodząca się z rodziny baronowskiej Frieda, jako młoda ilustratorka oraz pisarka dołączyła do redakcji magazynu modowego Der Bazar, gdzie poznała przyszłego męża – księgarza Franza Lipperheide. Wspólnie założyli wydawnictwo Franz Lipperheide, wydające publikacje o historii ubioru oraz czasopismo dla kobiet Die Modenwelt, które – tłumaczone na kilka języków – ukazywało się w wielu miastach europejskich. Lipperheidowie stali się pionierami badań kostiumologicznych, kolekcjonowali archiwalia i zabytki dawnej obyczajowości oraz mody, zwłaszcza haftu i koronkarstwa, a także biżuterię, ubiory wojskowe. Swoje imponujące zbiory podarowali w 1892 roku muzeom królewskim w Berlinie.
W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajduje się drukowana rycina ukazująca strój mieszczki szczecińskiej z 1601 roku, pochodząca z ich berlińskiego wydawnictwa Blätter für Costümkunde pod redakcją artysty i kostiumologa Augusta von Heydena (1827–1897). Mieszczka ukazana została w bogatym stroju świadczącym o zamożności. W talii ma zawieszony ozdobny pas a spod upiętej wokół szyi, renesansowej krezy zwisają cztery złote łańcuchy, czyli typowa biżuteria zamożnych niemieckich kobiet z końca XVI stulecia. Czepek na jej głowie, okryty chustą z delikatnej białej tkaniny wskazuje zaś, że jest mężatką. Stożkowata forma spódnicy oraz kreza to wpływy mody hiszpańskiej kształtującej również gusta pomorskie przełomu XVI i XVII wieku.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29 cm, szerokość: 20 cm
Rodzaj obiektu
grafika, ilustracja
Technika
drzeworyt sztorcowy barwny
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Ernecke, Hermann
1852
Muzeum Narodowe w Szczecinie
kultura wielbarska
80 — 160
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.