![MNS/H/997 Puzderko z widokiem nabrzeża w Szczecinie - ujęcie ze skosu; Cynowe puzderko w kształcie skrzyneczki na czterech niskich, lekko wygiętych na zewnątrz, żyłkowanych nóżkach, dekorowane wypukłym ornamentem kwiatowym na ściankach bocznych i w narożnikach wieka pokrywy. Na środku wieka pokrywy okrągła plakieta, obramowana ornamentem perełkowym z wydłużonymi trójkątnymi poszerzeniami sięgającymi górnej i dolnej krawędzi pokrywy. Ozdobione ażurową linią poszerzenia tworzą czworoboczny wykrój zewnętrzny plakiety, ułożonej przekątnie w centrum wieka. Okrągłe wnętrze plakiety wypełnia reliefowy widok nabrzeża w Szczecinie z napisem u góry: STETTIN / BOLLWERK. Na pierwszym planie Odra ze statkami przy obu brzegach, na brzegu zachodnim zwarta zabudowa kamienicowa po lewej i pas zieleni po prawej stronie w głębi. Most przez rzekę po prawej. W tle za budynkami liczne kominy. Elementy architektury bez cech identyfikujących Szczecin. Półplastyczny ornament roślinny dekoracji zewnętrznej składa się z pięciopłatkowych, zaokrąglonych kwiatków z okrągłym środkiem i drobnych listków wypełniających tło. Wieko lekko wypukłe z krawędzią nieznacznie wyniesioną, podzieloną na łukowe odcinki tworzące falistą linię brzegu, ozdobionego listwą zamknięcia pokrywy z kreskowanym lambrekinem pod łukami od strony zewnętrznej. Przednia ścianka poszerzona w centrum.](/brepo/panel_repo/2023/02/20/vksmdm/contain-360-1000-max-mns-h-997-diga2940-m.jpg)
Puzderko z widokiem nabrzeża w Szczecinie
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Szczecińskie suweniry
Historia szklanych przycisków do papieru wiąże się ze zorganizowaną w 1845 roku w Wiedniu Wystawą Przemysłu Austriackiego, na której swoje wybory zaprezentował m.in. wenecjanin Pietro Bigaglia (1786-1878), reprezentujący Murano, znany od średniowiecza, najważniejszy w Europie ośrodek przemysłu szklarskiego. Pokazał wówczas kuliste przyciski do papieru z wtopionymi kawałkami kolorowego szkła, które wzbudziły zachwyt zwiedzających. Przedmioty tego typu były wytwarzane już na przełomie XV i XVI wieku, ale dopiero w XIX stuleciu stały się niezwykle popularnym drobiazgiem, swój renesans przeżywając ponownie w połowie XX wieku. Początkowo używane były do przyciskania luźnych kartek, w miarę upływu czasu stały się przedmiotami nabywanymi w charakterze ozdób, a ze względu na swój niejednokrotnie wysoki poziom wykonania, zaczęły budzić coraz większe zainteresowanie kolekcjonerów.
Choć prezentowanemu, wykonanemu ze szkła lanego, przyciskowi brak wyrafinowania i kunsztu charakteryzujących wyroby Bigaglii, to jest raczej rzadkim eksponatem, a w tym wypadku przywołuje także historię przedwojennego Szczecina. Wykorzystana na spodzie fotografia fragmentu zabudowy miasta w rejonie Mostu Hanzy (obecnie Most Długi) nad Odrą Zachodnią, łączącego Łasztownię z bulwarem staromiejskim wskazuje na jego produkcję dla celów branży turystycznej.
Anna Lew-Machniak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 2.6 cm
Rodzaj obiektu
przycisk do papieru, wyposażenie biurowe, dekoracja
Technika
odlewanie
Tworzywo / materiał
szkło, papier fotograficzny
Pochodzenie / sposób pozyskania
dar
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1860 — 1864
Muzeum Narodowe w Szczecinie
przed 1856
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna