treść serwisu

Część patery

Jest częścią kolekcji: Emalie europejskie

Nota popularyzatorska

Zachowana płaska czara jest zapewne częścią dekoracyjnej patery, o czym świadczy uszkodzenie w centralnej jej części, gdzie przypuszczalnie znajdowało się miejsce łączenia z trzonem. Powierzchnia została całkowicie pokryta emalią z dekoracją en grisaille na czarnym tle ze złoceniami. Wewnątrz ukazana jest scena sądu Parysa. Na zewnętrznej
stronie przedstawiono gwiazdę z liści akantu i złote arabeski.

Sąd Parysa to jedno z popularniejszych zdarzeń mitologicznych. Parys, zwany również Aleksandrem, był młodszym synem króla Priama i Hekabe. Jego urodziny poprzedził znak wróżebny, który mówił, że narodzone dziecko stanie się przyczyną upadku Troi. Aby uciec przed przeznaczeniem, noworodka odprawiono z pałacu, zlecając jego zabicie. Do dzieciobójstwa jednak nie doszło, a niemowlęciem zaopiekowali się pasterze. Parys wyrósł na pięknego i opiekuńczego młodzieńca, ale scena sądu, która rozegrała się z jego udziałem, stała się zarzewiem wojny trojańskiej. Podczas zaślubin Tetydy i Peleusa pojawiła się Eris (Niezgoda), która rzuciła złote jabłko między uczestników ceremonii. Jabłko miało zostać przyznane najpiękniejszej z kobiet. Powstał spór, o którego rozsądzenie poproszono Parysa/Aleksandra, a jego imię znaczyło obrońca. Trzy przybyłe do Parysa boginie: Hera, Atena i Afrodyta, chcąc zwyciężyć, ofiarowywały sędziemu cenne dary. Parys uległ obietnicy Afrodyty pozyskania miłości najpiękniejszej kobiety – Heleny spartańskiej. Scena sądu stała się wdzięcznym tematem podejmowanym przez wielu artystów. Zwykle przedstawiano Parysa jako pasterza, na tle lesistego krajobrazu, rozsądzającego spór bogiń.

Misa była pokazywana warszawskiej publiczności podczas Wystawy starożytności i przedmiotów sztuki w 1856 r. w pałacu hr. Augustostwa Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 32 (dziś: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego). W katalogu tej wystawy opisana pod pozycją 795 jako miska emaliowana, co oznacza, że już wtedy nie posiadała stopy

Joanna Paprocka-Gajek

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Limosin Leonard ?

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 4,5 cm, szerokość: 20,5 cm

Rodzaj obiektu

naczynie dekoracyjne

Technika

kucie, emalia, złocenie złotem proszkowym

Tworzywo / materiał

miedź

Czas powstania / datowanie

XVI

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Limoges, Francja

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.204

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Antykamera Królowej - sz./farfury

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd