
Józef Potocki krajczy koronny
Portret
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek
Portretowana ujęta do pasa, zwrócona ciałem w lewo (3/4), a głową w prawo. Mimo lekko odchylonej głowy oczy portretowanej skierowane są na wprost, w kierunku osoby stojącej centralnie przed obrazem. Portretowana ukazana rękami założonymi i opartymi na widocznym w narożniku płótna blacie. Ubrana w niebieską suknię z dużym dekoltem, obramowaną ciemnokremowym futrem o długim włosiu. Twarz owalna, z wydatnym nosem, usta małe z podniesionymi kącikami, oczy szare, policzki zaróżowione. Włosy w tonacji ciemny blond, upięte nad czołem, uczesane w grube loki, opadające na kark i ramiona, przewiązane jasnobrązową wstążką. Tło neutralne, ciemne, przy głowie nieco rozjaśnione. Na odwrocie obrazu kartka z odręcznym napisem: Julia Potocka / (ur. + ) / Córka Stanisława Księcia Lubomirskiego, marsz. W. Koron. i / Izabelli księżniczki Czartoryskiej. / Siostra Aleksandry Potockiej (żona Stanisława Kostki), Elżbiety / Potockiej (żona Ignacego) i Konstancji Rzewuskiej / (żona Seweryna hetm. poln.) / Żona Jana Potockiego – historiografa. / Matka Alfreda i Artura Potockich.
Rama złocona, rzeźbiona, klasycystyczna. Na ramie w centralnej, dolnej części przymocowana tabliczka z napisem w języku francuskim: COMTESSE JULIE POTOCKA / NÉE LUBOMIRSKA.
W obawie przed zbliżającymi się wojskami radzieckimi w roku 1944 obraz został wywieziony z Łańcuta razem z innymi najcenniejszymi obiektami przez Alfreda Potockiego. Powrócił na swoje miejsce dzięki staraniom Ministerstwa Kultury i Sztuki, które zakupiło obraz w Galerii Heim w Londynie w roku 1981.
Autorem obrazu jest Jan Chrzciciel Lampi (1751-1830). Jeden z najwybitniejszych portrecistów swojej epoki, wykształcony w Salzburgu, Weronie i Trydencie. Przez krótki czas (1789-1791) przebywał na dworze Stanisława Augusta na zaproszenie samego króla. Po wyjeździe z Warszawy został nadwornym malarzem Katarzyny II. Wzorował się na malarstwie francuskim i angielskim. Jest autorem portretów dla dworów w Trydencie, Weronie i Wiedniu. Wykonywał zlecenia dla wielu arystokratycznych rodów europejskich. W czasie pobytu w Warszawie namalował wiele portretów króla i polskiej arystokracji.
Michał Rajchert
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
nieznany
połowa XVII wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.