Talerz z popiersiem Władysława IV
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Majoliki z Nieborowa
Za panowania Zygmunta I Starego w Polsce pojawiły się pierwsze królewskie medale. Znany w XVI wieku portrecista Hans Schwarz w 1526 roku został zaproszony na dwór królewski. Zgodnie z renesansową modą, nawiązującą do sztuki antycznej, wykonał wstępne szkice portretu króla, zwracając uwagę na indywidualne cechy. Powstały autentyczny wizerunek w ujęciu z profilu wykorzystał przy tworzeniu medalu dla władcy. Ten typ realistycznego przedstawienia był zupełnie inny niż starsze, które schematycznie prezentowały ideę władzy i majestatu monarchy. W następnym roku twórca opuścił Polskę, ale sięgający antyku zwyczaj upamiętnienia w medalu profilowych podobizn króla i jego rodziny utrwalił się.
Wśród działających w Polsce w pierwszej połowie XVI wieku medalierów wyróżniał się Maciej Schilling, kierownik mennicy toruńskiej, rodem z Krakowa. Poziomem prac dorównywał artystom zagranicznym. W 1533 roku wykonał niewielkich rozmiarów medal przedstawiający na awersie popiersie Zygmunta I Starego, a na rewersie popiersie jego syna Zygmunta II Augusta.
Tego typu zabytki przeszłości były inspiracją dla XIX-wiecznych twórców przedstawień historycznych. Autentyczny wizerunek Zygmunta Starego na niewielkim medalu stał się inspiracją dla projektanta działającego w nieborowskiej wytwórni majoliki pod koniec XIX wieku. Jest on przykładem przemian, jakie zaszły w produkcji wytwórni nieborowskiej w czasie kilkunastu lat jej funkcjonowania. Na początku dominowały tam nawiązujące do zachodnioeuropejskich formy i dekoracje naczyń. Pod wpływem krytyki zamieszczanej w ówczesnej prasie zaczęto projektować przedmioty dekoracyjne i użytkowe o cechach rodzimych, a malowidła na ich powierzchni odwoływały się często do przeszłości Polski.
Portret władcy, namalowany na barwnym talerzu o imponujących rozmiarach, wpisuje się w ten nurt nieborowskich przedstawień na ceramice. Monarchowie mieli przypominać splendor i potęgę dawnej Rzeczypospolitej oraz budzić nadzieję na lepszą przyszłość narodu pozbawionego wówczas własnej państwowości.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 5.5 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
farby podszkliwne
Tworzywo / materiał
fajans
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna