Madonna z Dzieciątkiem
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka Ludowa Lubelszczyzny (XVII – 1. połowa XX wieku)
Obrazy malowane na szkle przeważnie kupowano w miejscu zamieszkania, często we własnych chałupach. Do najbardziej zapadłych osad wiejskich docierali obraźnicy – szklarze, którzy w drewnianych konstrukcjach, zakładanych na plecy, roznosili od chałupy do chałupy szklane obrazy i szyby do szklenia okien. Wędrowni sprzedawcy pośredniczyli pomiędzy wytwórcami obrazów a kupującymi. Pochodzili z terenów, gdzie istniały huty szkła (Czechy, Morawy, Słowacja, Bawaria, Śląsk), na których w 2. połowie XVIII wieku pracownicy hut z rodzinami otwierali malarnie obrazów na lichych wybrakowanych szybkach. Obrazy były przeznaczone do sprzedaży domokrążnej. Choć rzemiosła nauczano z pokolenia na pokolenie, nazwiska malarzy są w większości zapomniane. Obraźnicy jednak na trwałe wpisali się w pejzaż ówczesnej prowincji.
Sprzedaży obrazów świętych często towarzyszył ceremoniał. Obraźnicy po wejściu do izby pozdrawiali imieniem Chrystusa obecnych, klękali przed zastanymi obrazami i modlili się głośno. Potem rozkładali oferowane wizerunki, chwaląc skuteczność modłów do poszczególnych świętych. Wyjaśniali też treść scen na obrazach. Po dokonanej transakcji pomagali wieszać obrazy w izbie gospodarza.
Chłopi zaopatrywali się w obrazy także na jarmarkach i odpustach lub podczas pielgrzymek do „cudownych obrazów” czy innych miejsc świętych. Z takich wypraw, z lokalnych warsztatów, przywożono często wizerunki maryjne: Matki Boskiej Częstochowskiej, symbolizującej cierpienie piety, przebitej mieczami Matki Boskiej Bolesnej. Jednym z chętnie kupowanych obrazów było przedstawienie Matki Boskiej Karmiącej, malowane także na Pokuciu, do 1939 roku będącego w granicach Rzeczypospolitej.
Rozkwit odmiany pokuckiej przypadł na 2. połowę XIX wieku. Malowano tematy ikonograficzne przeznaczone zarówno dla katolików, jak i unitów. Do obrazów o charakterystycznej formie cerkiewno-bizantyńskiej należą przede wszystkim przedstawienia św. Mikołaja oraz Matki Boskiej Opiekunki, zwanej Pokrową. Obrazy pokuckie były z reguły wielotematowe, silnie ornamentowane za pomocą różnych uproszczonych lub abstrakcyjnych form roślinnych. Twórcy operowali żywą kolorystyką, opartą przede wszystkim na zestawieniach kolorów różowego, żółtego, niebieskiego, zielonego, czerwonego i białego.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika malarska
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.