
Kompozycja bezprzedmiotowa
kompozycja abstrakcyjna
1933
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Adam Marczyński studiował malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1929–1936. Jego profesorami byli Władysław Jarocki i Ignacy Pieńkowski – twórcy starego pokolenia, ukształtowani w dobie postimpresjonizmu i secesji, korzystający z przywilejów oficjalnych twórców II Rzeczypospolitej. Już w 1930 roku Marczyński odbył podróż artystyczną do Hiszpanii i Francji (do tej drugiej ponownie w 1936), skąd wrócił oczarowany obrazami Paula Cézanne’a. Kontakt z koleżankami i kolegami o radykalnie lewicowych poglądach (Sasza Blonder, Leopold Lewicki, Stanisław Osostowicz, Jonasz Stern), a także mentorska opieka Leona Chwistka – prekursora postkubistycznych tendencji w kraju, inspirującego przykładami sztuki naiwnej, ludowej i pozaeuropejskiej – ukształtowały społecznie zaangażowaną postawę oraz wyabstrahowany język artystyczny początkującego twórcy. Malarze, rysownicy i graficy młodej generacji zawiązali Grupę Krakowską (1931). W jej skład weszli także rzeźbiarze Maria Jarema i Henryk Wiciński, formalnie najbliżsi Marczyńskiemu, który wystawiał z nimi od 1933 roku. Tak jak w martwej naturze z kolekcji szczecińskiej, operowali surowo modelowanymi bryłami lub płaszczyznami, wibrującym konturem i przygaszoną paletą barwną. „Reprezentowaliśmy prowincję ‒ nieokrzesaną, głodną, żarliwą, nie zblazowaną mieszczańskimi manierami, nie związaną koneksjami z krakowskim Olimpem. Byliśmy «dzikimi przybyszami», którzy przyszli do «Polskich Aten», aby stać się kimś” – wspominał jeden z towarzyszy (Jonasz Stern, „Grupa Krakowska”, w: Cyganeria i polityka. Wspomnienia krakowskie 1919–1939, red. Janina Bogucka-Ordyńcowa, Warszawa 1964, s. 227). Skupienie na pracownianych gatunkach martwej natury, wnętrza i portretu zbliżało jednocześnie Marczyńskiego do drugiego środowiska krakowskiego lat trzydziestych, czyli kolorystów z Komitetu Paryskiego.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 53 cm, szerokość: 44 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Podsadecki, Kazimierz
1933
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Marczyński Adam
1948
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Podsadecki, Kazimierz
1933
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.