
Martwa natura
martwa natura
1936
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Kazimierz Podsadecki należy do najważniejszych przedstawicieli polskiej awangardy artystycznej okresu dwudziestolecia międzywojennego. Absolwent Wydziału Sztuk Zdobniczych Szkoły Przemysłowej w Krakowie (1923) współpracował jako grafik i typograf z tamtejszymi czasopismami o ogólnopolskim zasięgu: „Zwrotnicą”, „Na Szerokim Świecie” i „Światowidem”. W projektach wydawniczych stał się pionierem techniki fotomontażu na rodzimym gruncie. Wystawiając dzieła malarskie z konstruktywistami skupionymi wokół warszawskiego ugrupowania Praesens, wyróżniał się oryginalnym językiem formalnym bliskim włoskim futurystom. Stosował go także w dekoracjach teatralnych, w których czerpał z rozwiązań scenodynamiki Enrica Prampoliniego. Wraz z drugim krakowianinem, Januszem Marią Brzeskim, Podsadecki angażował się w promocję międzynarodowych twórców nowych mediów. Zorganizował I Wystawę Fotografii Modernistycznej w Muzeum Przemysłowym (1931), sam powołując Studio Polskiej Awangardy Filmowej (1932). Pokłosiem współpracy Podsadeckiego i Brzeskiego był eksperymentalny film krótkometrażowy Beton (1933). Kompozycja bezprzedmiotowa (1933) ze zbiorów szczecińskich ukazuje powolne wycofywanie się ze skrajnie awangardowych postaw malarskich poprzednich lat. Wbrew swojej nazwie, stosowanej za teorią Kazimierza Malewicza jako ekwiwalent abstrakcji (niem. ungegenständlich, gegenstandslos, z ros. bespredmetnyj), zawiera wyraźne nawiązania do świata rzeczywistego. Poprzez wybór motywu – klasyczną martwą naturę – zbliża się natomiast do tematyki dominującej w krakowskim środowisku lat trzydziestych XX wieku, zdominowanym przez koloryzm. Podsadecki ciążył ku niemu także w drugiej połowie dekady, stylizując misy, wazony i owoce w sposób przypominający dokonania francuskich purystów. Jednocześnie zachowywał ulubiony zestaw abstrakcyjnych rozwiązań – uniezależnienie linearnego konturu i plamy, nakładające się nawzajem geometryczne płaszczyzny kolorowych „filtrów” oraz dekoracyjne ameboidalne figury.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 30 cm, szerokość: 40 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
tempera
Tworzywo / materiał
papier
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Marczyński Adam
1936
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Podsadecki, Kazimierz
1933
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Stern, Jonasz
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.