treść serwisu

Owoce

akt męski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Wojciech Weiss od 1890 roku brał udział w kursach rysunku odbywających się przy Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Zdecydował się studiować tam w latach 1892–1896. Po krótkiej fascynacji historyzmem Jana Matejki oraz pierwszych podróżach do stolic cesarstw austriacko-węgierskiego i niemieckiego został przyjęty do klasy mistrzowskiej modernisty Leona Wyczółkowskiego. Zaczerpnięta od Stanisława Przybyszewskiego katastroficzna wizja świata stała się wyróżnikiem dekadenckiego okresu Weissa. W latach 1900–1901 artysta dwukrotnie odwiedził Paryż, a pobyt we Włoszech w latach 1902–1903 przyczynił się do pożegnania ekspresjonistycznej stylistyki i przyswojenia freskowej palety dawnych mistrzów. W 1910 roku został profesorem krakowskiej akademii, której rektorem był następnie trzykrotnie (w latach 1918–1919, 1933–1934, 1935–1936). Zarówno powrót do murów szkoły w roli wykładowcy, jak i narastająca ogólnoeuropejska fala nowego klasycyzmu utwierdziły Weissa w osobistych poszukiwaniach. Świadomość nadejścia okresu pełnej dojrzałości uzewnętrzniła się w alegorycznej kompozycji Owoce. Muskularny, postimpresjonistycznie malowany akt męski zastąpił przywoływany wcześniej wizerunek chłopca i młodzieńca. Obraz, uhonorowany Nagrodą Polskiej Akademii Umiejętności im. Probusa Barczewskiego, wpisał się w tradycję arkadyjskiego motywu nagiego mężczyzny zrywającego owoce, reprezentowanego w nowszej historii sztuki freskiem Hansa von Marées’ego z gmachu neapolitańskiej Stacji Zoologicznej (1873). Haptyczność przedstawionego ciała zapowiadała praktyczne zainteresowanie rzeźbiarstwem, przypadające na lata 1915–1920 – „dopiero przez rzeźbę zdobywa malarz prawdziwe widzenie formy, rozszerza swoje malarskie problemy” (Szkicownik Wojciecha Weissa, opr. Aneri Irena Weissowa, Stanisław Weiss, Kraków 1976, s. 75).

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso u dołu z prawej; TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ SZTUK PIĘKNYCH W KRAKOWIE | XVI WYSTAWA SZTUKI | Weiss Wojciech | Owoce | ol.
  2. Sygnatura: na recto u dołu z lewej; WW

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

Akt męski na tle sadu z owocobraniem

Autor / wytwórca

Weiss, Wojciech (1875–1950)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 151.2 cm, szerokość: 92.5 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1912

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Kraków (województwo małopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/482

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd