![MNS/Graf/3886 scena biblijna - ujęcie z przodu; Odbitka w układzie pionowym, czarną farbą drukarską na prostokątnym arkuszu papieru. Arkusz obcięty – ślad odcisku płyty zachowany w górnej, lewej części; liczne przedarcia brzegów, większość podklejona papierem, ubytek lewego dolnego rogu;
Kompozycja symultanicznie przedstawia wydarzenia związane z ukrzyżowaniem Chrystusa na Golgocie. Na pierwszym planie po lewej odział konnicy rzymskiej z dowódcą i chorążym na czele. Po prawej biodro i noga robotnika uczestniczącego w podnoszeniu krzyża. W głębi słudzy przybijają Chrystusa do leżącego krzyża, a za nimi widoczni dwaj żołnierze rzymscy prowadzący skazanego na miejsce kaźni. Szymon Cyrenejczyk podtrzymuje prawą rękę Chrystusa. W tle widoczna zabudowa Jerozolimy. Pod przedstawieniem po lewej zachowana data wykonania odbitki: Aº 1638, a po prawej fragment dedykacji: D CORNELIO VANDER GEEST VIRORVM OPTIMO [...].](/brepo/panel_repo/2024/02/14/wxyk9m/contain-360-1000-max-mns-graf-3886-dscf7684-m.webp)
De Kriusoprichting | Podniesienie krzyża
scena biblijna
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba w stylu ludowym
Pochodzący z centralnej Polski Tadeusz Kowalski (1939–2011) w 1958 roku osiedlił się w Szczecinie. W 1986 roku przeszedł na rentę i od tego czasu zaczął rzeźbić. W 1994 rozpoczął pracę nad cyklem „Biblia dłutem czytana”, na którą ostatecznie złożyło się ponad 130 prac.
„Arka Noego” to ujmująco przedstawiona przez Kowalskiego jedna z najbardziej znanych historii biblijnych. Na płaskorzeźbie widzimy fragment Arki, na której znajdują się zwierzęta. Szybko zauważamy słonia, konia, lwa, ale zwierząt jest więcej. Dostrzegamy też opiekującego się nimi Noego i czuwającego nad Arką Stwórcę. Jak wszystkie prace Tadeusza Kowalskiego kompozycja jest dopracowana w każdym szczególe: w warstwie narracyjnej dzieła, jak i technice wykonania. Różne faktury zastosowane na powierzchni drewna działają na zmysły: gładka powierzchnia słońca to spokój, gęste żłobkowanie symbolizuje żywiołowość i dobrą kondycję pasażerów Arki, natomiast szerokie cięcia to ruch fal i chmur.
Wizualny efekt całości potęguje zastosowanie paru tonacji bejc uwypuklających wrażenie trójwymiarowości.
Iwona Karwowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 78 cm, szerokość: 50 cm
Rodzaj obiektu
płaskorzeźba
Technika
własna - rzeźbiarska
Tworzywo / materiał
wosk, bejca, drewno topolowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Rubens, Peter Paul
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Godby, James
1799
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1600 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.