Anioły
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny religijne, projekty witraży i polichromii (XIX – XX wiek)
Jan Matejko w poczuciu misji – przemawiania do świadomości społecznej, czerpiąc z akademizmu, stał się malarzem historycznym. Malarstwo było jego powołaniem i sposobem na kształtowanie świadomości narodowej.
Ojciec Matejki uważał, że syn powinien zostać kapłanem, jego powołaniem było jednak malarstwo, do którego zachęcała go matka. Jego najstarszy brat był historykiem i pracował w Bibliotece Jagiellońskiej. W 1865 roku Matejko należał do miejskiej komisji konserwatorskiej.
W 1873 roku został dyrektorem Szkoły Sztuk Pięknych. Jego uczniami byli: Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer i Jacek Malczewski, to właśnie oni przenosili rysunki z kartonów Matejki na ściany i odtwarzali polichromie.
Przy wielkiej restauracji kościoła Mariackiego w Krakowie w latach 1887–1891 prace architektoniczne nadzorował Tadeusz Stryjeński, nad wystrojem wnętrz pracowali między innymi: J. Matejko, Z. Langman, S. Wyspiański, J. Mehoffer, T. Dmochowski.
W latach 80. XIX wieku wzmogło się zainteresowanie Matejki motywami religijnymi w malarstwie. Osobiście związany z kościołem Mariackim brał udział w pracach nad dekoracją malarską wnętrza. Był pomysłodawcą całej polichromii, nad którą pracował przez dwa lata. Dekoracja składa się z motywu aniołów z wezwaniami modlitewnymi oraz z ornamentów roślinnych i arabesek. Stworzył jedno z największych dzieł polskiego malarstwa monumentalnego. Było to rozwiązanie nowatorskie, ponieważ w zabytkowym kościele zastosowano freski niearchaizowane.
Klara Sadkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 78 cm, szerokość: 38 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
akwarela
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum Narodowe w Lublinie
1962
Muzeum Narodowe w Lublinie
1962
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna