treść serwisu

Sceny religijne, projekty witraży i polichromii (XIX – XX wiek) Muzeum Narodowe w Lublinie

Obiekty

0
Chrystus Ukrzyżowany. Opis analogicznie jak R/6983/ML, i R/5937/ML
sygn. kredką pod ryc. l.: Odbijałem w Lublinie 1927 r. ; p.: L. Kobierski

Chrystus Ukrzyżowany

Kobierski, Lucjan

1927

Muzeum Narodowe w Lublinie

Obraz przedstawia scenę religijną w mrocznym wnętrzu kościelnym. Pierwszy plan wypełniony przez grupę modlących się wiernych, zwróconych w lewo, w stronę ołtarza głównego. Wszystkie osoby w statycznych pozach, w modlitewnym skupieniu i zadumie. Z przodu, po prawej stronie grupka małych chłopców ubranych w ciemne ubrania. Za nimi starszy mężczyzna, w głębi kilkoro wieśniaków w strojach krakowskich. W bocznej kaplicy, przy ołtarzu postać modlącego się, odwróconego plecami kapłana w białej szacie. Po lewej stronie, na tle wielkiego filara siedzą w ławkach kobiety w różnym wieku, w zastygłych pozach, z lekko pochylonymi głowami. Wszystkie ubrane w ciemne suknie: czarne, szare, z czarnymi woalami, welonami na głowach. Obraz utrzymany w szaro-brązowej tonacji barwnej z nielicznymi akcentami czerwieni, błękitu, bieli.

Rekolekcje

Żmigrodzki, Ludwik (1856-1906) (malarz)

3. ćwierć XIX wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/1269/ML - Kompozycja symetryczna w formie leżącego prostokąta, skomponowana ze stylizowanych elementów liści akantu. Poszczególne pola oddzielone ciemnym konturem. Od dolnych narożników oraz centrum kompozycji skierowane ku środkowi wydłużone liście akantu. Lawowane ultramaryną, z lekko zaznaczonymi pionowymi żłobkowaniami. Ich dekoracyjny układ tworzy obramienie dla usytuowanego centralnie stylizowanego owocu granatu. Pozostałe pola lawowane  żółcienią i umbrą. Elementy kompozycji o ostrych, zgeometryzowanych formach. 
także konturem. Od dołu wychodzą rozkładające się liście akantu, sięgające do połowy 
wysokości, skąd wychodzi inna para liści, skupiających sie u góry. W tak utworzonym polu zaokrąglona forma stylizowanego owocu granatu z okrągłym owocem i odchylającymi się po bokach listkami. U góry falujący pas ultramaryny. Całość kompozycji o ostrych, zgeometryzowanych kształtach.

Projekt witraża

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1918

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/1778/ML - We wnetrzu kościelnym, na tle jasnej ściany z pionowym żłobieniem na krańcach, siedzące postacie trzech starych kobiet. Pośrodku grupy modląca się staruszka ukazana en face, ze złożonymi rękami, w których trzyma różaniec. Głowa lekko uniesiona do góry, twarz skupiona. Kobiety siedzące po obu stronach zwrócone górną partią ciała w jej stronę. Towarzyszka po lewej stronie śpi, oparta o ścianę. W spelcionych dłoniach, umieszczonych na podołku trzyma różaniec. Kobieta po prawej stronie przedstawiona w lekkim poruszeniu, z rękami uniesionymi w górę. W prawej trzyma maleńkie pudełeczko. Głowa nieznacznie opuszczona, twarz delikatnie uśmiechnięta. Na kolanach spoczywa pokrywka pudełeczka, różaniec i niebieska, zmięta chusteczka. Staruszki ubrane w prawie jednakowe brunatne suknie o nieco różniących się odcieniach, obszerne peleryny na ramionach czarne lub brązowe i chustki na głowach. U jednej z portretowanych ma formę długiego, czarnego szala z miękkiej tkaniny, z końcami puszczonymi luźno na kolana. U pozostałych głowy owiązane białymi, płóciennymi chustami i czarnymi, wełnianymi, robionymi na drutach. Po prawej stronie obrazu widok na architektoniczne wnętrze kościoła z filarami, ostrołukowe sklepienia. Na tym tle w oddali kolejna grupa stojących ciasno obok siebie, modlących się kobiet.

Na nieszporach

Reyzner, Mieczysław

1892

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/Mal/797/ML - Święta przedstawiona jest jako młoda kobieta. Siedzi przy stole, zwrócona w 3/4 prawą stroną do widza. Ukazana jest w ujęciu do pasa, pochyloną głowę opiera na lewej ręcę, wspartej łokciem na stole. Prawą dłonią obejmuje czaszkę, ułożoną na otwartej księdze (położonej na stole). Wzrok ma spuszczony, spogląda na czaszkę. Twarz delikatna, prosty nos, pełne usta. Włosy długie, opadające na plecy. Karnacja twarzy i ciała - ciepła, jasna. Maria ubrana jest w białą koszulę, odsłaniającą prawą pierś i ramię oraz niebieski szal. Tło ciemne.

Święta Maria Magdalena

Bacciarelli, Marcello

1790 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Projekt polichromii kościoła Mariackiego w Krakowie.

Projekt polichromii kościoła Mariackiego w Krakowie

Matejko, Jan

1872 — 1897

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/3648/ML - Scena figuralna przedstawiająca anioły.  W centrum kompozycji dwie całopostaciowo ujęte figury aniołów, en face. Unoszące się w powietrzu, na głowach  korony, z tyłu ramion dekoracyjne, duże skrzydła. Ubrane w długie, zwiewne suknie przewiązane gwiaździstymi szarfami. Ręce złożone w geście modlitwy. U stóp postaci obłoki. W górnej części kompozycji, nad skrzyżowanymi skrzydłami napis : AVE, z którego spływają dwie ozdobione gwiazdami girlandy. 

u dołu napis oł.: Anioły Józefa Mehoffera darowuje Jadwiga Józefowa Mehofferowa Antoniemu Zulińskiemu 26. III. 1947 r.

Anioły

Mehoffer, Józef

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pieta. Centralnie umieszczona postać Marii trzymająca na kolanach ciało Chrystusa. Maria w pozycji siedzącej, 3/4 w lewo, głowa lekko przechylona na bok. Twarz o schematycznie zaznaczonych rysach, karnacja przybierająca kolor rozbielonego ugru. Ubrana w fioletową, długą suknię, spod której widoczna prawa stopa, pod szyją czerwone korale. Na głowie jasnobeżowy welon, dookoła głowy nimb. Na kolanach Marii miękko ułożone ciało Chrystusa. Ręce bezwładnie opadające, głowa otoczona nimbem, na głowie korona cierniowa. Rysy twarzy schematyczne. Ciało nagie, na wysokości bioder perisonium. W prawym boku rana, z której 
wypływają do stojącego obok kielicha trzy strugi krwi. W tle, po obu stronach postaci stylizowane kwiaty. Postać Chrystusa określona grubym konturem, tło przedstawienia oranżowe, płaszczyzna podłoża w tonacji ciemnej zieleni.

Pieta

Roguski, Władysław

1919

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/4222/ML - Projekt witraża - scena figuralna wyobrażająca Trójcę Św.  i personifikacje czterech pór roku. Zamknięty półkoliście prostokąt podzielony na kwadratowe kwatery. W partii półkola na niebieskim tle zielone główki puttów. Poniżej, w centrum złote Oko Opatrzności ze skrzydłami po bokach i błękitną, pokrytą złotymi gwiazdami sferą  w środku. Na oku i sferze napis: JAM JEST KTÓRYM JEST. Po lewej tronujący Chrystus w czerwonej szacie, po prawej gołębica Ducha 
Świętego. Niżej personifikacje pór roku w postaci młodych dziewcząt. Od lewej - Wiosna wśród kwiatów, Lato ze snopem zboża, Jesień zbierająca owoce i Zima przy pokrytym śniegiem krzewie. W kwaterach dolnych - po lewej - starzec z kosą i klepsydrą (personifikacja czasu), po prawej kobieta i dziecko, między nimi, w środku wśród ornamentów dwie tarcze herbowe cechu  rzeźników z głowami wołów. Po bokach tarcz topory. Po bokach napis: KAPLICE TE BONERÓW ODNOWIŁ I OZDOBIŁ POBOŻNĄ MYŚLĄ WIEDZIONY CECH RZEŹNIKÓW I MASARZY, 1931

Trójca Święta -  Pory roku

Mehoffer, Józef

1931

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa o tematyce religijnej przedstawiajaca ocalonego po zagładzie Sodomy Lota, który usnął w jaskini upojony winem przez córki. Lot ukazany w centrum kompozycji, na tle wnętrza jaskini, śpiący na posłaniu. Głowa spoczywa na poduszce, lewa ręka ugieta pod głową, prawa luźno, w dłoni kielich. Po prawej naga postać kobieca, w przyklęku, ujęta od tyłu. W prawej dłoni dzban, lewą ręką siega po przykrywającą ciało Lota tkaninę. Za Lotem, po lewej naga sylwetka drugiej córki. Poprzez wejście do jaskini widoczny fragment syntetycznego pejzażu.

Lot z córkami

Wydra, Jan

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa o tematyce religijnej. Przedstawienie w poziomym prostokącie, ujęte wąską ramką, w formie tryptyku podzielonego na kwadratowe pola obrazowe, w których artysta przywołuje symultanicznie dwa momenty unicestwienia rodzaju ludzkiego - Potop oraz zniszczenie Sodomy (?). 
Uchwycone na pierwszym planie, uproszczone sylwetki stłoczonych, przeważnie nagich, uciekających ludzi, którzy w geście rozpaczy unoszą ręce ku niebu, ujęte w pełnym dynamiki ruchu. Na tle syntetyzowanego krajobrazu drugiego planu wyobrażona centralnie arka Noego zapowiadająca nieuchronność nadchodzącego kataklizmu. W prawym polu obrazowym  prawdopodobnie scena zagłady płonącej Sodomy, z syntetycznie ujętymi sylwetami płonących zabudowań.  Nawałnicy towarzyszą efekty świetlne w postaci piorunów rozbijających skłębione chmury. Akcentują je żywe tony czerwieni, która według artysty ma wyrażać m.in. gwałt i niepokój. Dekoracyjne, giętkie linie obłoków podkreślają horyzontalną, panoramiczną kompozycję przedstawienia, a dramaturgię wyobrażonych scen potęguje ekspresja gestów postaci.
Narracyjne rozbudowanie sceny, dramatyzm sytuacji i charakterystyczny sposób upozowania dwóch ciał w prawym polu obrazowym „Potopu” ujawniają bardzo wczesną fascynację malarstwem Domenica Tintoretta. 
sygn. i dat. oł. p. d.: JW. 29. III. 921

Potop

Wydra, Jan

1921

Muzeum Narodowe w Lublinie

Kompozycja roślinna. W centrum łodyga ukwieconej nasturcji. Cztery z pięciu kwiatów o żółto-oranżowych płatkach, jeden w tonacji ciemnego oranżu. Kwiaty i sercowate liście osadzone na wijących się łodygach. Tło w kolorze czerni, błękitu i ciemnej zieleni, złożone z figur geometrycznych tworzących rytmiczny wzór.

Nasturcje

Wyspiański, Stanisław

1903

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/5596/ML - Scena religijna - zdjęcie z krzyża.

Zdjęcie z krzyża

Sypniewski, Feliks

1850 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Stylizowana scena ewangeliczna we wnętrzu – kuszenie Chrystusa. Postać Chrystusa w jasnej szacie z długimi rękawami ujęta centralnie, zwrócona w lewą stronę. Obie ręce wyciągnięte ku stojącemu z lewej strony łysemu, pochylonemu mężczyźnie ze spiczastą bródką, który ubrany jest w czerwony, przepasany kaftan z białym kołnierzykiem oraz szmaragdowe rajtuzy. Mężczyzna w zgiętej, wyciągniętej lewej dłoni podaje Chrystusowi złotą monetę. Postać mężczyzny wyłania się z otworu drzwi, które zajmują całą lewą stronę płótna. W głębi, za Chrystusem widoczny leżący na podłodze kubiczny podest oraz rozwieszona na tle ściany kotara o oranżowo-czerwonej barwie. Postaci rzucają wyraźne cienie. Cień Chrystusa, o monumentalnej skali, widoczny jest na kotarze. Barwy opalizujące – zielenie, ugry, żółcienie z akcentami czerwieni, oranżu. Obraz malowany gładko.

Kuszenie Chrystusa

Wydra, Jan

1924

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie, u dołu, klęczy Matka Boża. Oparta jest na łokciu lewej ręki, którą wyciąga w kierunku leżącego Dzieciątka. Dzieciątko leży w pieluszkach. Prawą ręke ma wzniesioną w geście błogosławieństwa. Maria ubrana jest w czerwoną suknię. Głowę i ramiona przykrywa welon. Przed Marią, na ziemi leży por, a z prawej strony gliniany dzban. Po lewej stronie fragment drewnianego żłóbka z siankiem. Za Marią drabina, na której siedzą dwie kury i kogut. Widoczny dach szopy podparty drewnianym słupem. W głębi wół. Po środku stoi mężczyzna. Odwrócony tyłem. Jedną rękę opiera o słup, drugą trzyma kij, na którym jest wsparty. Na plecach ma kapelusz. Przez jego lewe ramię przwieszona jest tkanina opadająca do ziemi. W tle dwa, wysokie drzewa i górzysty krajobraz z baszta i kazimierska farą.

Boże Narodzenie

Wydra, Jan

1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 26 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd