![R/7274/ML Scena rodzajowa o tematyce religijnej przedstawiajaca ocalonego po zagładzie Sodomy Lota, który usnął w jaskini upojony winem przez córki. Lot ukazany w centrum kompozycji, na tle wnętrza jaskini, śpiący na posłaniu. Głowa spoczywa na poduszce, lewa ręka ugieta pod głową, prawa luźno, w dłoni kielich. Po prawej naga postać kobieca, w przyklęku, ujęta od tyłu. W prawej dłoni dzban, lewą ręką siega po przykrywającą ciało Lota tkaninę. Za Lotem, po lewej naga sylwetka drugiej córki. Poprzez wejście do jaskini widoczny fragment syntetycznego pejzażu.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/1ha3la/contain-360-1000-max-r-7274-ml-003.jpg)
Lot z córkami
1921
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny religijne, projekty witraży i polichromii (XIX – XX wiek)
Jan Wydra (1902–1937) urodził się w Ciecierzynie koło Lublina. Żył w skrajnej biedzie, doświadczenie głodu i wyniszczająca gruźlica przyczyniły się do śmierci artysty w wieku zaledwie 35 lat. Jednakże rozwinął swój talent i pozostawił po sobie wartościową spuściznę.
Dzieło Potop pochodzi z wczesnego okresu twórczości Wydry, zanim rozpoczął studia w Akademii Sztuk Pięknych i zanim powstało Bractwo św. Łukasza. Jest to więc preludium do późniejszej działalności artystycznej. Artysta nawiązuje do tradycji ikonografii chrześcijańskiej, ujmując znany temat w nowej formie.
Przedstawiona przez artystę scena ma źródło w Księdze Rodzaju. Kompozycja jest pełna postaci ludzkich, tworzących jedną scenę podzieloną na trzy kwadratowe części. Obrazuje zbuntowaną przeciw Bogu ludzkość, dla której nie ma już ucieczki, jedynie Noe i jego rodzina zostaną ocaleni, dzięki arce wybudowanej na polecenie Boga.
W kompozycji Wydry współistnieją ze sobą dwa żywioły – ogień i woda – płonące miasto i spadający na ziemię deszcz – oczyszczające Ziemię. Całości towarzyszy burza, dodająca rozgrywającym się wydarzeniom dramatyzmu i uwypuklająca niebezpieczeństwo. Prawa kwatera, która obrazuje gniew Boży, przedstawia sceny odnoszące się prawdopodobnie do wydarzeń w Sodomie i Gomorze, o czym świadczy płonące miasto i przerażeni ludzie. Niemal wszyscy są nadzy, co może się odnosić do pośpiechu, jaki towarzyszył próbie ucieczki, ale może być też odniesieniem do pierwotnej sytuacji człowieka w rajskim ogrodzie, jego całkowitego odsłonięcia się przed Bogiem. Zastosowana przez Wydrę czerwono-niebieska kolorystyka w połączeniu z ekspresyjnymi pozami dodaje zobrazowanej scenie dramaturgii.
Klara Sadkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 11.2 cm, szerokość: 32.5 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo
Technika
technika rysunkowo-malarska
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1921
Muzeum Narodowe w Lublinie
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1638
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna