![mns/se-m/448 sceneria - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie trawnik i półkole rabaty z czerwonymi i różowymi kwiatami. W głębi po prawej sylweta rzeźby na cokole. Po środku na obrazie sylweta łuku triumfalnego, po obu stronach drzewa. Horyzont na 1/3 wysokości obrazu. Niebo koloru gris clair.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/hz1ndn/contain-360-1000-max-mns-se-m-448-dscf0439-ppp.webp)
Plac Carrousel (Łuk triumfalny) | La Place du Carrousel | Paris
przed 1908
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Władysław Ślewiński urodził się ziemiańskiej rodzinie, która wysłała go w 1875 roku na studia rolnicze. W tym też okresie krótko uczęszczał do warszawskiej Szkoły Rysunkowej im. W. Gersona. Malarz przejął zarządzanie odziedziczonym majątkiem Pilaszkowice, ale zupełnie sobie z tym nie poradził. W konsekwencji zbankrutował i w 1888 roku uciekł przed sekwestrem Urzędu Finansowego do Paryża, gdzie zamieszkał z malarzem Zygmuntem Andrychiewiczem. W stolicy Francji podjął naukę malarstwa w Académie Julian, a następnie przez prawie dwa lata studiował w Académie Colarossi.
Obraz Ślewińskiego Martwa natura z kwiatami i figurą tancerki z 1907 roku znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie od 1950 roku ukazuje kwiaty w glinianym wazonie o niewyraźnej dekoracji. Jest to motyw często podejmowany przez artystę. Obok wazonu ukazana jest figurka kobieca, a za nim naczynia z owocami – te elementy martwej natury także zostały przedstawione w sposób niewyraźny (mamy do czynienia z rozmytymi kształtami i mniejszym oświetleniem). W nim zaś największą rolę odgrywają słoneczniki, które pod koniec XIX wieku stały się popularnym kwiatem używanym do dekoracji, a w konsekwencji także często ukazywanym przez malarzy.
Najbardziej znane słoneczniki w przedstawieniach malarskich, to te autorstwa Vincenta van Gogha, który podziwiał je podczas studiowania dzieł flamandzkich mistrzów baroku w Antwerpii. Holenderski artysta namalował pierwsze obrazy ze słonecznikami późnym latem 1887, w czasie, gdy mieszkał w Paryżu. O dwóch z nich (Dwa ścięte słoneczniki (II) i (III)) pisał w 1889 w liście do brata odnoszącym się do gwałtownego rozstania z Gauguinem, z którym się przyjaźnił.
Choć nie mamy potwierdzenia, że Ślewiński widział płótna van Gogha, patrząc jednak na szczeciński obraz oraz wziąwszy pod uwagę zbieg dat i powiązanie ze wspólnym mistrzem-przyjacielem, można sądzić, że żółte kwiaty w wazonie powstały jako wynik inspiracji działami van Gogha.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 55 cm, szerokość: 43.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Pankiewicz, Józef
przed 1908
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1801
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1890 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.