Chateau et ville de Janowiec
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny (XVII – początek XX wieku)
Wojciech Gerson (1831–1901) życie zawodowe związał w Warszawą, gdzie prowadził szeroko zakrojoną działalność naukową, kulturalną i pedagogiczną. W tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych rozpoczął studia architektoniczne i malarskie. W 1867 roku otworzył prywatną pracownię dla studentów, a od 1871 roku kierował słynną Klasą Rysunkową, w której artystyczne wykształcenie odebrało kilka pokoleń uczniów – między innymi J. Chełmoński, J. Pankiewicz czy L. Wyczółkowski. W latach 1849–1953 współtworzył tak zwaną grupę Marcina Olszyńskiego, określaną mianem pierwszej cyganerii warszawskiej, skupiającą studentów Szkoły Sztuk Pięknych. Artystom z kręgu Olszyńskiego – mecenasa sztuki i fotografa, przyświecały idee patriotyczne związane z pragnieniem odnowy malarstwa polskiego, realizowane podczas działań artystycznych w trakcie podróży po kraju i wędrówkach po Warszawie. Już podczas studiów Gerson wraz z przyjaciółmi wyruszał w „wędrówki wodno-piechotne”, dokumentując podróż w dziesiątkach szkiców ołówkiem czy akwarelą. Analizując zazwyczaj dokładnie opisane i opatrzone przez artystę dziennymi datami rysunki, można prześledzić szlak jego wędrówki. Gerson podróżował na Lubelszczyznę dwukrotnie. Widok zamku Firlejów w Janowcu pochodzi z drugiej podróży, którą odbył w 1853 roku w towarzystwie M. Olszyńskiego, J. Ceglińskiego i J. Majewskiego. Prowadziła ona z Warszawy przez Przytoczno i Łysobyki do Lubartowa, Zawieprzyc i Lublina, a następnie do Puław, Bochotnicy, Kazimierza i Janowca. Gerson spędził w Janowcu co najmniej trzy dni, dokumentując swój pobyt kilkoma rysunkami. Jako pierwsze powstały ujęcia zamku, datowane na 9 sierpnia, dwa dni później artysta wykonał szkic kielicha z janowieckiego kościoła. Do wspomnień związanych z Janowcem Gerson wrócił po latach, publikując w „Tygodniku Powszechnym” (1885) cykl artykułów poświęconych Powiślu, które zilustrował między innymi graficznymi wersjami wykonanych w Janowcu rysunków. Omawiany widok przedstawia zamek od strony wjazdu, z zachowanymi pozostałościami reprezentacyjnej bramy i narożną wieżą. Pochylony nad szkicownikiem mężczyzna to być może któryś z artystów biorących wraz z Gersonem udział w peregrynacji po Lubelszczyźnie.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 22.7 cm, szerokość: 28.5 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
rysunek
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Muzeum Narodowe w Lublinie
1710
Muzeum Narodowe w Lublinie
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna