
Le marronnier seculaire
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
W 2. połowie XVIII wieku Czartoryscy stworzyli w Puławach centrum kulturalne, zwane Nowymi Atenami. Dzięki inicjatywom księżnej Izabeli, jak choćby zbudowaniu świątyni pamięci narodowej, w której zebrała bezcenne pamiątki historyczne, w czasie rozbiorów miejsce to było ostoją wartości patriotycznych. Rok 1831 zakończył okres świetności siedziby. W ramach represji popowstaniowych skonfiskowano dobra rodziny, dziewięćdziesięcioletnia księżna musiała opuścić Puławy, a nazwę miasta zmieniono na Nową Aleksandrię. W 1842 roku w pałacu usytuowano Aleksandryjski Instytut Wychowania Panien, odpowiednik żeńskich zakładów wychowawczych w Cesarstwie Rosyjskim, który działał tu do 1862 roku. Na koszt rządu uczyły się tutaj córki oficerów i urzędników oraz dziewczęta przygotowujące się do zawodu guwernantki. Nadrzędną ideą systemu edukacji była rusyfikacja. Treść programu nauczania służyła wyrobieniu w uczennicach podziwu, posłuszeństwa i przywiązania do monarchii rosyjskiej.
W 1858 roku w Paryżu ukazał się Album des vues de l’Institut Alexandra du jardin et des environs de Novo Alexandra (Pulawy) dessiné d’après nature par Madame Czernof (Album widoków ogrodu Instytutu Aleksandryjskiego i okolic Nowej Aleksandrii, rysowanych z natury przez Panią Czernof ), zawierający zbiór dwudziestu czterech litografii.
Autorka prac – Barbara z Grotenów Czernof, była nauczycielką rysunku w Instytucie. Niewiele wiadomo o jej dokonaniach artystycznych. Akwarelowe pejzaże z Puław i okolic: Parchatki, Janowca, Kazimierza, to jedyna pozostała spuścizna. Prace prezentują typ akademickiego, historyzującego landschaftu ze sztafażem, sentymentalnego w wyrazie, półamatorskiego pod względem warsztatu.
Karta Le Kiosque (Pawilon) nawiązuje do działalności Instytutu. Przedstawia rozległy widok ogrodu z dziwną budowlą w głębi oraz grupą uczennic i nauczycielek podczas zajęć plenerowych. Dziewczęta w jednakowych uniformach w przerwie spaceru odpoczywają przed Chińską Altaną. Ten niewielki budynek, przypominający chińską pagodę, został wzniesiony w 1. połowie XVIII wieku przez Zofię z Sieniawskich, teściową księżnej Izabeli, i pełnił funkcję herbaciarni. Altanę malowniczo okalają drzewa, dobierane zgodnie ze sztuką ogrodową, czasem sprowadzane z odległych zakątków świata.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 42.3 cm, szerokość: 29.1 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Imprime par Auguste Bry
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.