
Le marronnier seculaire
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Arkadowy mostek przerzucony nad „wąwozikiem”, wiodący do Domu Greckiego, zbudowanego z przeznaczeniem na oranżerię, to do dziś malowniczy zakątek wschodniej części parku Czartoryskich w Puławach. Widoczny antyczny fronton budynku stanowił monumentalny przedsionek do właściwej, dawnej oranżerii ogrodowej (była jedną z pięciu oranżerii wzniesionych na terenie zespołu pałacowo-parkowego). Zbudowano ją w latach 1788–1791 zapewne według projektu Christiana Piotra Aignera. Za klasycystycznym, czterokolumnowym, doryckim portykiem znajdowała się półokrągła sala, zwana altaną, w której były niegdyś ustawione małe kanapy pozwalające na chwilowe wytchnienie lub zebrania towarzyskie w ukochanym przez księżnę Izabelę królestwie roślin. Nad wejściem do altany umieszczono napis zaczerpnięty z Wergiliusza: HIC OMNES ARBUSTA IUVANT HUMILESQUE MYRICAE (Wszystkich tu zachwyca gaj i niskie tamaryszki). Za altaną znajdowała się właściwa oranżeria z pochyłą, oszkloną ścianą południową.
Obok pawilonu ogrodowego stał posąg Wenery, a z kamiennej ściany wypływało źródełko. W roku 1875, według relacji Bolesława Prusa: „Na końcu alei z wywichniętymi członkami widać gmach biały, ozdobiony posągiem jakiegoś młodzieńca w negliżu klasycznym”.
Most nad Głęboką Drogą (dziś zwany też Mostkiem Zakochanych) pochodzi z lat 1788–1800. Ceglany, otynkowany, jednoprzęsłowy, od strony parku jest zaopatrzony w element zdobniczy – bramę portalową ukształtowaną w formie łuku, nazywaną gotycką. Na pomost prowadziły schody zaopatrzone w barierki. Konstrukcja mostku jest umiejscowiona pomiędzy wykonanymi z ceglanego muru ścianami oporowymi wykopu (nazywanego Głęboką Drogą lub Dolną Drogą, wiodącą z Puław do Kazimierza; później to dawna ulica Głęboka).
Motyw mostka ze starymi murami Głębokiej Drogi i portyku dawnej oranżerii, malowniczo zamykającego perspektywę alei parkowej, uwieczniali najwięksi polscy artyści, wśród nich w 1796 roku Zygmunt Vogel i przed rokiem 1886 Aleksander Gierymski.
Renata Bartnik
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 29.9 cm, szerokość: 42.8 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
litografia
Tworzywo / materiał
karton
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Imprime par Auguste Bry
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
Imprime par Auguste Bry
1855 — 1860
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.