![MNS/H/257 Szafa - Ujęcie z przodu skosem w lewą stronę. Szafa na rzeźbionych słupach z półką dolną i trzydrzwiową skrzynią w górnej części, bogato zdobiona płaskorzeźbą. Przednie nogi czworoboczne, częściowo toczone i rzeźbione w formie zdwojonej tralki, tylne proste bez ozdób. Ponad tralkami górnymi znajduje się skrzynia mieszcząca szufladę, której czoło zdobią pionowe płyciny z dekoracją reliefową, flankujące szufladę, z poziomym pasem dekoracji z wici roślinnej po bokach umieszczonego centralnie uchwytu - metalowej kołatki. Powyżej skrzynia z prostym, sfazowanym gzymsem dolnym i szerokim gzymsowym zwieńczeniem pokrytym trzema pasami fryzu, z których najszerszy środkowy zdobiony jest m.in. uskrzydlonymi główkami putt. Czołowa ścianka skrzyni z toczonymi kolumienkami na narożnikach i w części centralnej - po bokach drzwi. Płycina drzwi środkowych w szerokiej ramie zdobiona płaskorzeźbą z ornamentem groteskowym uwzględniającym popiersie mężczyzny w tondzie, maski i ptaki. Na ramie żelazne okucia wycięte z płaskownika, zdobione skośną szachownicą i innymi motywami rytymi. Po lewej stronie okazała obudowa zamka, zakrywająca część dekoracji płyciny. Po bokach drzwi po dwa pionowe fryzy typu kandelabrowego z motywami antropomorficznymi (popiersia, postacie ludzkie i zwierzęce), roślinnymi i elementami herbowymi. Płyciny boczne skromne, wydzielone gzymsami. Dolna półka złożona z dwóch desek, bez zdobień.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/zake75/contain-360-1000-max-mns-h-257-dig1434-ppp.jpg)
Szafa
1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Pamiątki po szczecińskich pionierach
Po zakończeniu drugiej wojny światowej do Szczecina zaczęła przybywać ludność polska, która dobrowolnie lub z przymusu rozpoczynała tutaj nowe życie. Wraz z tworzeniem polskiej administracji, przystąpiono również do organizacji polskiego szkolnictwa. Otwarcie pierwszych szkół było dla wielu mieszkańców swoistym sygnałem, że życie wraca powoli do normy. Wespół ze stabilizacją sytuacji politycznej oraz wzrostem poziomu bezpieczeństwa potrzeby szczecińskiej oświaty systematycznie rosły, do szkół zaczęły uczęszczać bowiem dzieci urodzone w okresie wyżu demograficznego, stąd też otwierane były kolejne placówki.
Jedną z nich było VII Liceum Ogólnokształcące, którego działalność zainaugurowano 2 września 1968 roku. Jego pierwszym dyrektorem została pochodząca ze Lwowa, polonistka Czesława Baran (1933-2006), kierująca wcześniej Państwowym Liceum Pedagogicznym nr 2 w Szczecinie. Dzięki jej staraniom 22 kwietnia 1972 r. szkoła, jako pierwsza w Polsce, przyjęła imię Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - żołnierza Armii Krajowej i poety, którego na podstawie plebiscytu wyłoniła sama młodzież. Pod okiem Czesławy Baran utworzono także teatr amatorski, chór i orkiestrę, a przy szkole działała drużyna harcerska „Przyjaźń” im. Mikołaja Kopernika. Funkcję dyrektora szkoły pełniła przez blisko 23 lata, do czasu przejścia na emeryturę w 1991 r.
Po jej śmierci w 2006 roku, część pamiątek osobistych po niej, została przekazana do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie. Wśród nich znajdował się zachowany w dość dobrym stanie, szklany kałamarz w formie graniastosłupa, który został zakupiony przez Czesławę Baran wspólnie z jej siostrą, Stanisławą Szczęsną jeszcze gdy mieszkały we Lwowie.
Anna Lew-Machniak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 67 mm, szerokość: 50 mm
Rodzaj obiektu
kałamarz, wyposażenie biurowe
Technika
wyrób fabryczny, szlifowanie, posrebrzanie
Tworzywo / materiał
mosiądz
Pochodzenie / sposób pozyskania
dar
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1891 — 1910
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna