![S/G/1685/ML S/G/1685/ML - Portret dziewczynki. Ujęta do wysokości pasa, 3/4 w lewo. Twarz pociągła, trójkątna. Oczy duże z regularnymi łukami brwiowymi, prosty nos. Usta wąskie, o falistej linii. Włosy sięgające ramion, z zakrywającą czoło grzywką, podkręcone na dole, z prawej pasmo związane wstążką. Ubrana w zapinaną na guziki sukienkę z półokrągłym, haftowanym karczkiem. Pod szyją kokarda w formie muszki i sięgające piersi korale. Całość prowadzona delikatną kreską, miejscami wzmocniony kontur.
sygn. l.g.: Jan Rembowski 1919](/brepo/panel_repo/2022/04/14/q1r6k4/contain-360-1000-max-s-g-1685-ml-001.jpg)
Główka dziewczynki
1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo portretowe (XVII – początek XX wieku)
W malarstwie czasów nowożytnych pojawiły się portrety dzieci jako samodzielne tematy malarskie. Uwieczniały młodych przedstawicieli różnych stanów i grup społecznych, od rodów arystokratycznych, poprzez szlachtę, aż po zamożne mieszczaństwo. Często miały charakter reprezentacyjny. W takich przypadkach nie troszczono się o naturalność ujęcia. Małe dzieci ukazywano zastygłe w sztywnych pozach, podkreślonych przez kosztowne stroje o modnym kroju. Kostium dorosłej osoby, dostosowany tylko rozmiarem dla malucha, przydawał dziecku powagi i dostojeństwa, krępując jednocześnie swobodę ruchu. Duża część dziecięcych portretów to wizerunki o charakterze epitafijnym. Zamawiano przedstawienia zmarłych, by zachować pamięć o nich. Portret dziewczynki, wyglądającej na cztery–pięć lat, namalowany żywą barwą na ciemnym tle, zawiera w górnym rogu napis określający jej wiek na niespełna dwa lata. Tak więc płótno jest świadectwem pamięci rodziny o dziecku, które zmarło. Suknia typu letnik i efektowny czepek, w które dziewczynka jest ubrana, może symbolizować żal rodziców, że nigdy jako dorosła panna nie będzie się cieszyć eleganckim strojem. Dziewczynka w obu dłoniach trzyma kwiatki różnych gatunków. Niejasne jest ich znaczenie. Ścięte kwiaty mogą symbolizować przedwczesną śmieć. Mogą być aluzją do jej imienia – Róża, Rozalia, Florentyna, znanego tylko najbliższym.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 84 cm, szerokość: 66 mm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 97 cm, szerokość: 80 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1919
Muzeum Narodowe w Lublinie
1895
Muzeum Narodowe w Lublinie
między 1650 — 1660
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna