treść serwisu

Rozewie przy zachodzie słońca; Widok na Hel z Rozewia

pejzaż morski

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Powrót Stefana Filipkiewicza – absolwenta, a teraz wykładowcy – w mury krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych zbiegł się ze wzmożonym zainteresowaniem Pomorzem i pejzażem bałtyckim wśród profesorów i ich wychowanków. W latach dwudziestych sporadycznie nad Bałtykiem bywali Władysław Jarocki, Stanisław Kamocki, Henryk Uziembło i Leon Wyczółkowski. Świeży absolwent uczelni, Marian Turwid, wspominał po latach powstanie akademickiego Komitetu Morskiego, który od 1930 roku miał propagować zamianę letniego pleneru z tradycyjnego Podhala na nowe, nieznane północne prowincje. Ironizował: „Dość już mamy gór i hal. Nie chcemy malować więcej Morskiego Oka, tylko morską toń. I to od Gdańska – aż (tymczasem) po Krokowo” (Pierwsza fala, „Arkona” 1946, nr 11, s. 12–13). Filipkiewicz należał do tych reprezentantów pejzażowej szkoły Jana Stanisławskiego, którzy zaczęli regularnie przyjeżdżać w rejon Jastrzębiej Góry, Rozewia i Helu. Okolice przylądka i półwyspu utrwalił w licznych obrazach, konstruowanych w niemal identyczny sposób: z klifem porośniętym bujnymi krzewami na pierwszym planie i morskim tłem, zakomponowanych na linii diagonalnej oraz skontrastowanych kolorystycznie lub walorowo. Zgodnie z zasadami wpojonymi przez mistrza, sztafaż pojawia się niezwykle rzadko, zminimalizowany do rybackiej łodzi wciągniętej na plażę lub samotnej żaglówki na tle błękitu. Zbliżone motywy pojawiały się na ekspozycjach monograficznych Filipkiewicza urządzanych w latach trzydziestych, a także trzech Wystawach Morskich, organizowanych w latach 1937, 1938 i 1939 na zmianę przez warszawskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych i Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych w Krakowie. Krytyka oceniała dzieła zazwyczaj łagodnie, choć głosy o stosowaniu przestarzałej formuły początku wieku, a także o rutynie Filipkiewicza nie należały do odosobnionych. Za artystą na Jastrzębią Górę podążyli dalsi absolwenci krakowskiej uczelni: jego młodszy brat Mieczysław, Ignacy Pieńkowski oraz Wojciech Weiss.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

  1. Nalepka/naklejka: na verso na krośnie; 47358 | Filipkiewicz Stefan | Rozewie przy zachodzie słońca | 14.01.1939
  2. Nalepka/naklejka: na verso u góry z prawej; częściowo nieczytelny: … FILIPKIEWICZ | … HEL Z ROZEWIA 
  3. Nalepka/naklejka: na verso na krośnie; STEFAN FILIPKIEWICZ | 8. Rozewie przy | zachodzie słońca
  4. Sygnatura: na recto u dołu z prawej; Stefan Filipkiewicz | 1938

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Filipkiewicz, Stefan (1879–1944)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 63 cm, szerokość: 89 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

technika olejna

Tworzywo / materiał

płótno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1938

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Jastrzębia Góra (Polska)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/SE-M/138

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd