treść serwisu

Postać kobiety

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Biorąc pod uwagę kryteria dotyczące płci i wieku, możemy podzielić społeczeństwo dogońskie na trzy odrębne kategorie: świat mężczyzn, świat kobiet i świat dzieci. Mężczyźni odgrywają w nim główną, dominującą rolę i zajmują się zarządzaniem ludźmi, kierowaniem religią oraz gospodarką i polityką. Kobiety skupione są na trzech również bardzo ważnych zadaniach, ale przez mężczyzn określanych jako drugorzędne. Chodzi tu o zajmowanie się mężem, dziećmi i domem. Świat dzieci to świat zabawy będącej formą uczenia się.

W mitologii dogońskiej istnieje wiele wątków opisujących rywalizację pomiędzy kobietami i mężczyznami. Najczęściej dotyczy to fragmentów, w których opisuje się, że kobiety posiadały coś jako pierwsze, ale mężczyźni je tego pozbawili. Świetnym przykładem jest tutaj mit o pochodzeniu masek. To kobieta wykradła je Andumbulu – istotom niskorosłym zamieszkującym busz i przyniosła do wioski. Jednak jej mąż dostrzegł w maskach instrument pozwalający dominować jednej grupie nad inną i pozbył się swojej żony z domu, każąc jej przynieść wodę. Pod jej nieobecność wykradł maski oraz wszystkie akcesoria i ukrył wspólnie z innymi mężczyznami w jaskini. Innym przykładem rywalizacji płci, z której wychodzą zwycięsko mężczyźni jest opowieść o konyo – tradycyjnym piwie przygotowywanym z prosa. Bóstwo Gyinu nauczyło kobiety jego produkcji, ale to mężczyźni jako pierwsi się go napili i tym samym zyskali jasność i inne spojrzenie na wiele ważnych kwestii.

Choć granice między światami mężczyzn, kobiet i dzieci są bardzo szczelne, panuje między nimi równowaga, a kompetencje uzupełniają się wzajemnie, co wpływa korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie społeczeństwa dogońskiego.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

degyana; dege

Autor / wytwórca

nieznany
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 11.5 cm, szerokość: 3 cm

Rodzaj obiektu

figura

Technika

techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

patyna, drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1951 — 2000

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Republika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Nombori

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/7236

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd