treść serwisu

Wielokulturowo = kolorowo

aria-describedby="share_tooltip2" aria-label="Udostępnij"

Treść ścieżki edukacyjnej

Ludzie na całym świecie różnią się nie tylko kolorem skóry czy językiem, którym się posługują, ale także religią. Wiąże się z nią wiele różnych aspektów naszego życia, np. święta, jakie obchodzimy, oraz towarzyszące im zachowania czy przedmioty. To, w co wierzymy, wpływa także na rytm dnia, tygodnia, a nawet roku. Przekonaj się o tym na przykładzie czterech religii: judaizmu, chrześcijaństwa, islamu i buddyzmu, poznając je i w ogóle i w szczególe.

Wielokulturowo = kolorowo

Słownik pojęć:

Buddyzm – religia, która nie uznaje istnienia boga jako osoby, lecz skupia się na Czterech Szlachetnych Prawdach, które mają pomóc człowiekowi uniknąć cierpienia.

Chrześcijaństwo – religia, której podstawą jest wiara w jednego Boga w trzech osobach. Najważniejszą księgą dla chrześcijan jest Biblia.

Islam – religia, której podstawą jest wiara w jednego Boga, którego imię brzmi Allah. Wyznawcy islamu to muzułmanie. Święta księga to Koran.

Judaizm – religia wyznawana przez Żydów; judaizm to wiara w jednego Boga. Najważniejszą księgą dla wyznawców judaizmu jest Tora.

Katolicyzm – jeden z głównych odłamów chrześcijaństwa. Zwierzchnikiem Kościoła katolickiego jest papież. Najwięcej wyznawców katolicyzmu mieszka w Ameryce Środkowej i Południowej (w krajach takich jak Paragwaj, Argentyna czy Meksyk) oraz w Europie (m.in. w Polsce, Hiszpanii czy we Włoszech).

Prawosławie – jeden z głównych odłamów chrześcijaństwa. Od katolicyzmu różni się m.in. tym, że nie uznaje zwierzchności papieża. Najwięcej wyznawców prawosławia mieszka w państwach takich jak: Rosja, Mołdawia, Grecja, Gruzja, Rumunia czy Ukraina.

Protestantyzm – jeden z głównych odłamów chrześcijaństwa. Od katolicyzmu różni się m.in. tym, że spośród sakramentów uznaje tylko chrzest i Eucharystię. Najwięcej wyznawców protestantyzmu mieszka w Stanach Zjednoczonych, Europie (m.in. w Wielkiej Brytanii i Skandynawii) oraz w Afryce Południowej.

Obiekty wykorzystane w tej ścieżce edukacyjnej

0
Ujęcie od przodu. Płaska tarcza w kształcie korony.

Korona na Torę (hebr. keter Tora)

nieznany

1700 — 1900

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico

Wnętrze pokoju

projekt scenografii teatralnej

Pacanowski, Bolesław

1949 — 1951

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

ujęcie z góry

Wskazówka do Tory (hebr. jad)

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Widok 1

Portiera

XVIII/XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

ujęcie całości z przodu

Bóstwo - figurka Aryava Lokitesvara

nieznany

XVII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

krucyfiks kamieński - krzyż - Ujęcie z przodu; Monumentalnych rozmiarów krzyż o profilowanych krawędziach belek. Duży krągły medalion na przecięciu ramion. Górne i boczne ramiona zakończone trójlistnie; dolne - kwadratowym medalionem z wpisanym czteroliściem wypełnionym płaskorzeźbionym wizerunkiem półpostaci z banderolą. Na belce środkowej dwa metalowe haki do zawieszenia figury. W ramionach bocznych i dolnym, na wysokości stóp i dłoni figury, otwory na gwoździe. Krzyż nosi ślady ingerencji i uzupełnień konserwatorskich. Trójlistne zakończenia i górna belka krzyża dodane wtórnie. Dolna belka skrócona ponad czworobocznym medalionem. Czteroliść utworzony z czterech okręgów wpisanych w medalion środkowy zheblowany.

Krucyfiks kamieński - krzyż

warsztat strasburski

około 1300

Muzeum Narodowe w Szczecinie

S/Mal/543/ML - Chrystus Pantokrator tronujący: prawą dłoń ma uniesioną w geście błogosławieństwa (ze skrzyżowanymi palcami wskazującym i środkowym), lewą podtrzymuje otwartą księgę z pisanym cyrylicą fragmentem z Ewangelii Mateusza (Mt 11, 28-29a):

Chrystus Pantokrator

nieznany

1750 — 1800

Muzeum Narodowe w Lublinie

Stylizowana scena ewangeliczna we wnętrzu – kuszenie Chrystusa. Postać Chrystusa w jasnej szacie z długimi rękawami ujęta centralnie, zwrócona w lewą stronę. Obie ręce wyciągnięte ku stojącemu z lewej strony łysemu, pochylonemu mężczyźnie ze spiczastą bródką, który ubrany jest w czerwony, przepasany kaftan z białym kołnierzykiem oraz szmaragdowe rajtuzy. Mężczyzna w zgiętej, wyciągniętej lewej dłoni podaje Chrystusowi złotą monetę. Postać mężczyzny wyłania się z otworu drzwi, które zajmują całą lewą stronę płótna. W głębi, za Chrystusem widoczny leżący na podłodze kubiczny podest oraz rozwieszona na tle ściany kotara o oranżowo-czerwonej barwie. Postaci rzucają wyraźne cienie. Cień Chrystusa, o monumentalnej skali, widoczny jest na kotarze. Barwy opalizujące – zielenie, ugry, żółcienie z akcentami czerwieni, oranżu. Obraz malowany gładko.

Kuszenie Chrystusa

Wydra, Jan

1924

Muzeum Narodowe w Lublinie

widok 1

Tora

nieznany

XIX wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Znaleziono 9 obiektów

Brak wyników

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
asd