Rybak Bozo
między 1951 — 1969
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Lalki z teatru sogo bò
Lalka teatralna (marionnette) mocowana do stelaża okrytego tkaninami, pod którym ukrywa się lalkarz-animator, trzymający często w dłoniach wyrzeźbione drewniane ręce, jest elementem tradycji teatralnej Sogo bò występującej w regionie Ségou, w południowo centralnej części Republiki Mali. Przedstawia opiekuna męskiej części stowarzyszenia młodych Kamalen Ton.
Stowarzyszenie jest właścicielem lalek i odpowiada za organizację przedstawień. Należą do niego wszyscy młodzi chłopcy i dziewczęta, którzy przeszli już inicjację. Pozostają członkami stowarzyszenia do zamążpójścia (jak to jest w przypadku dziewcząt) lub do ukończenia 40 lat. Obecnie zdarza się, że starsze zamężne kobiety, które są wyjątkowo dobrymi śpiewaczkami, pomimo wieku i swojego statusu nadal są aktywnymi członkiniami Kamalen Ton. To samo dotyczy mężczyzn, którzy pozostają o wiele dłużej w szeregach stowarzyszenia, nawet jeżeli nie odgrywają w nim ważnej roli. W każdej wiosce jest zazwyczaj jedno takie stowarzyszenie, choć w niektórych, naprawdę dużych, może być ich więcej.
Ton kładzie nacisk na rozwój fizyczny członków, nabywanie wiedzy o kulturze, pełni też ważną rolę w procesie socjalizacyjnym. Młodzi podzieleni są na kilka grup wiekowych, zwanych flan-bolo (lub flamakew). Kamalen ton ma swojego przywódcę, którym jest jeden ze starszych mężczyzn cieszący się autorytetem – ton-tigi („szef ton”). Finansowanie działalności rozrywkowej ton pochodzi ze składek członkowskich oraz pieniędzy uzyskanych za pracę, którą młode kobiety i mężczyźni wykonują na rzecz swojego stowarzyszenia.
Lalka Ton Fa występuje w parze z Ton Ba (MNS/AF/5900). Tańcząc razem wychwalają wspólną pracę kobiet i mężczyzn oraz podkreślają harmonię społeczną.
Dar Oleńki Darkowskiej-Nidzgorskiej i Denisa Nidzgorskiego-Gordiera.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
Ton Fa
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 38.5 cm, szerokość: 10 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba, lalka teatralna
Technika
malowane, techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
włosy ludzkie, lakier styrenowy, farby akrylowe, drewno, lusterka, drut metalowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 1969
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1951 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.