![S/G/80/ML S/G/80/ML - Pełnopostaciowy wizerunek młodego mężczyzny w mundurze legionisty. Stoi w lekkim rozkroku, prawa ręka wsparta na boku, lewa opuszczona wzdłuż tułowia. Twarz owalna o miękkich rysach. Na głowie czapka z daszkiem, z przodu orzełek. Mundur w kolorze khaki, sztywny kołnierz z białymi wyłogami. Przepasany brązowym pasem. Spodnie typu bryczesy o ton jaśniejsze od kurtki. Buty czarne z cholewami w kolorze rozbielonego granatu. Malowane szerokimi, nakładającymi się plamami kolorów.](/brepo/panel_repo/2022/04/14/yfppe1/contain-360-1000-max-s-g-80-ml-001.webp)
Legionista
1914 — 1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Pamiątki związane z powstaniem listopadowym i styczniowym na Lubelszczyźnie
Grafika barwna przedstawia smutny obraz utraty nadziei społeczeństwa polskiego po upadku powstania listopadowego. Ojczyznę opłakują prawdopodobnie ojciec z dwoma synami, którzy wspólnie poszli do boju o wolność. Kamienny słup z napisem „Finis Poloniae” oznacza koniec wolnego kraju.
Powstanie listopadowe było pierwszym powstaniem narodowowyzwoleńczym. Po jego upadku Polacy utracili resztki suwerenności. Ograniczono autonomię Królestwa Polskiego, zniesiono sejm, żołnierzy wcielono do armii rosyjskiej, zlikwidowano polskie szkolnictwo wyższe, nastąpiła rusyfikacja administracji. W 1840 roku wprowadzono rubel jako walutę na ziemiach pod zaborem rosyjskim.
W tych trudnych warunkach społeczno-politycznych rozwijała się ikonografia polonijna. Historia naszego kraju wymusiła niejako na artystach poruszanie tematów historycznych, alegorycznych, rodzajowych, nawiązujących do bieżącej sytuacji zniewolonego kraju. Podejmowali go zarówno artyści wybitni, jak też anonimowi twórcy. Wszyscy czuli się zobowiązani czcić pamięć Ojczyzny i jej bohaterów. Druki ulotne, grafiki, a w późniejszym czasie pocztówki zaspokajały zapotrzebowanie społeczeństwa na tego typu obrazy. Były znacznie tańsze niż obrazy olejne, w związku z tym bardziej dostępne. Przekaz ilustracyjny był łatwy w odbiorze i nie wymagał tłumaczenia. Tytuł lub komentarz pod dziełem całkowicie wyjaśniał, w jaki sposób interpretować scenę.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 20.5 cm, szerokość: 16 cm
Rodzaj obiektu
ilustracja
Technika
druk
Tworzywo / materiał
papier
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Kietlicz-Rayski, Konstanty
1914 — 1918
Muzeum Narodowe w Lublinie
Naczelny Komitet Narodowy
1914
Muzeum Narodowe w Lublinie
Naczelny Komitet Narodowy
1914
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.