Statek kanibali
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Jonasz Stern kształcił się we Lwowie u Pawła Gajewskiego i Krakowie u Teodora Axentowicza, Władysława Jarockiego, Stanisława Kamockiego i Fryderyka Pautscha. W 1931 roku brał udział w założeniu (I) Grupy Krakowskiej skupiającej awangardową młodzież, która współpracowała z lwowskim „Artesem” i łódzkim ugrupowaniem „a.r.”. Stern tworzył wtedy malarskie kompozycje z pogranicza kubizmu i abstrakcji oraz satyryczne rysunki i grafiki o zabarwieniu krytyczno-politycznym. Częste aresztowania członka Komunistycznej Partii Polski, pobyt w Berezie Kartuskiej (1938), później w getcie lwowskim i tamtejszym Obozie Janowskim (1941), ucieczka z placu egzekucji (1943), a także tułaczka przez Węgry do Krakowa wpłynęły zasadniczo na dojrzałą twórczość malarza. Stern nawiązał jednak ponownie kontakt z kręgiem modernistów skupionych wokół Tadeusza Kantora (Grupa Młodych Plastyków, Klub Artystów) i obok wizualnego paradokumentacyjnego rozpracowywania wojennej traumy powrócił do eksperymentów formalnych bliskich abstrakcji organicznej i surrealizmowi. Nigdy nie poddał się doktrynie realizmu socjalistycznego. Aby uniknąć podporządkowania malarstwa jego zasadom zatrudnił się w Miejskim Handlu Detalicznym jako projektant wystaw sklepowych, a od 1952 roku zaczął prowadzić studium dekoracji okolicznościowej w macierzystej Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W tym samym roku podczas letniej wyprawy kajakowej zainteresował się wędkarstwem. Gdy w 1959 roku zetknął się we Włoszech z fakturowymi, „taktylnymi” obrazami Alberta Burriego i teorią malarstwa materii (wł. l’arte polimaterica), ości, rybie skóry czy łuski stały się częstymi elementami włączanymi do kompozycji malarskich Sterna. Artysta od dwóch lat stanowił już trzon II Grupy Krakowskiej, w której wypukły kolaż lub asamblaż stosowały między innymi Erna Rosenstein i Jadwiga Maziarska. Efektem były poetyckie, metaforyczne układy, niekiedy nasuwające na myśl tradycyjne gatunki martwej natury bądź pejzażu – u Sterna niepozbawione nigdy walorów dekoracyjnych, ale i dużego ładunku emocjonalnego.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 55 cm, szerokość: 80 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
kolaż
Tworzywo / materiał
pilśń
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Stern, Jonasz
1972
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Włodarski, Marek
1949
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Podsadecki, Kazimierz
1933
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.