![mns/se-m/420 autoportret - ujęcie z przodu; Centrum obrazu zajmuje postać męska, ujęta do pasa, trzymająca w prawej ręce paletę z pędzlami, a w lewej pojedynczy pędzel. Po jego prawej stronie stoi postać kobieca, ujęta do pasa, w sukni w kwiaty. Po obu stronach głowy ma wpięte kwiaty ostu. Na jej prawej ręce siedzi motyl. Po lewej stronie mężczyzny stoi młody faun również ujęty do pasa. W lewej ręce trzyma ptaszka. Mężczyzna na ubranie (marynarkę) ma nałożony kitel, koszula rozpięta z poluźnionym krawatem. Jest łysy, posiada brodę i wąsy. Za postaciami, w tle mur, z lewej strony porośnięty trawą i krzewami, a z prawej gładki, w górze widać szczyt domu i fragment komina. Koloryt: szarości, zielenie, żółcie, róże, czerwień.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/zyzs23/contain-360-1000-max-mns-se-m-420-dscf0703-ppp.jpg)
Autoportret z dwiema postaciami (Autoportret z dziewczyną i faunikiem)
autoportret
1906
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Ignacy Pinkas uczęszczał do szkoły realnej w Jaśle. Od początku przejawiał zainteresowanie malarstwem i pragnął kształcić się w tym kierunku. Rodzice nie popierali jego wyboru, co sprawiło, że opuścił dom i zaczął samodzielnie zarabiać na życie oraz naukę malarstwa. Przez dwa i pół roku studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Stanisława Dębickiego i Jacka Malczewskiego, prawdopodobnie jako wolny słuchacz ponieważ nie widnieje w spisach uczniów ASP.
Ważną rolę w jego życiu odegrała również służba wojskowa. W 1914 roku wstąpił do Legionów, gdzie w stopniu sierżanta służył w 1. pułku artylerii I Brygady do kryzysu przysięgowego w 1917 roku, a następnie w Polskim Korpusie Posiłkowym. Doświadczenie to znalazło odzwierciedlenie w pracach malarza. W lutym 1918 roku Pinkas był internowany. Z tego roku pochodzi autoportret znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. Artysta namalował swój wizerunek w jasnym kitlu na ciemnym tle. Głowę ma pochyloną, prawa część twarzy pozostaje w cieniu. Wyraz twarzy jest dość posępny. Prawą ręką wspiera się w pasie, lewą ma w kieszeni fartucha. Takie ułożenie ciała sprawia wrażenie, jakby artysta miał przerwę w pracy, jakby rozmyślał nad dalszym działaniem lub istotą swej twórczości. Za nim, po lewej stronie na podłodze, usytuowany został dzbanuszek z pędzlami i małe składane krzesełko ze stojącym przy oparciu oprawnym obrazem. Przedmioty te sugerują tymczasowość warsztatu. Atmosferę obrazu współtworzy ciemna kolorystyka płótna – barwy, przede wszystkim szarości i brązy, są przygaszone.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 95.5 cm, szerokość: 40.5 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1906
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1960
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1920
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna