
Talerz z popiersiem Władysława IV
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Majoliki z Nieborowa
Za panowania Zygmunta I Starego w Polsce pojawiły się pierwsze królewskie medale. Znany w XVI wieku portrecista Hans Schwarz w 1526 roku został zaproszony na dwór królewski. Zgodnie z renesansową modą, nawiązującą do sztuki antycznej, wykonał wstępne szkice portretu króla, zwracając uwagę na indywidualne cechy. Powstały autentyczny wizerunek w ujęciu z profilu wykorzystał przy tworzeniu medalu dla władcy. Ten typ realistycznego przedstawienia był zupełnie inny niż starsze, które schematycznie prezentowały ideę władzy i majestatu monarchy. W następnym roku twórca opuścił Polskę, ale sięgający antyku zwyczaj upamiętnienia w medalu profilowych podobizn króla i jego rodziny utrwalił się.
Wśród działających w Polsce w pierwszej połowie XVI wieku medalierów wyróżniał się Maciej Schilling, kierownik mennicy toruńskiej, rodem z Krakowa. Poziomem prac dorównywał artystom zagranicznym. W 1533 roku wykonał niewielkich rozmiarów medal przedstawiający na awersie popiersie Zygmunta I Starego, a na rewersie popiersie jego syna Zygmunta II Augusta.
Tego typu zabytki przeszłości były inspiracją dla XIX-wiecznych twórców przedstawień historycznych. Autentyczny wizerunek Zygmunta Starego na niewielkim medalu stał się inspiracją dla projektanta działającego w nieborowskiej wytwórni majoliki pod koniec XIX wieku. Jest on przykładem przemian, jakie zaszły w produkcji wytwórni nieborowskiej w czasie kilkunastu lat jej funkcjonowania. Na początku dominowały tam nawiązujące do zachodnioeuropejskich formy i dekoracje naczyń. Pod wpływem krytyki zamieszczanej w ówczesnej prasie zaczęto projektować przedmioty dekoracyjne i użytkowe o cechach rodzimych, a malowidła na ich powierzchni odwoływały się często do przeszłości Polski.
Portret władcy, namalowany na barwnym talerzu o imponujących rozmiarach, wpisuje się w ten nurt nieborowskich przedstawień na ceramice. Monarchowie mieli przypominać splendor i potęgę dawnej Rzeczypospolitej oraz budzić nadzieję na lepszą przyszłość narodu pozbawionego wówczas własnej państwowości.
Magdalena Norkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 5.5 cm, średnica: 56 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
farby podszkliwne
Tworzywo / materiał
fajans
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Manufaktura Majoliki w Nieborowie
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
Manufaktura Majoliki w Nieborowie
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
Suska, Kazimiera
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.