treść serwisu

Chłopczyk | Knaebchen

portret dziecięcy

Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności

Nota popularyzatorska

Josef Hoeffler uczył się początkowo w warsztacie snycerki artystycznej. Wyjazd do Paryża umożliwił mu konfrontację z arcydziełami sztuki użytkowej w pałacu wersalskim, zwłaszcza z twórczością Auguste’a Rodina. Kontakt z dziełami tego rzeźbiarza skłonił Hoefflera do dalszego kształcenia się w Królewskiej Okręgowej Szkole Rzemiosła Budowlanego w rodzinnym Kaiserslautern. Uczęszczał do niej zaledwie przez rok, po czym immatrykulował się na dwa semestry u Wilhelma von Rümanna w monachijskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1905 roku artysta zadebiutował podczas Palatyńskiej Wystawy Rzemiosła i Przemysłu, po czym przeprowadził się do Hamburga. Utrzymywał się dzięki zleceniom snycerskim, sztuce poświęcając jedynie wolne wieczory i niedziele. W 1907 roku, podczas wystawy Secesji Monachijskiej, Hoeffler pokazał gipsową figurę nagiego, przykucniętego chłopca oraz drewnianą główkę chłopięcą i Portret młodego mężczyzny. Ta ostatnia praca otworzyła twórcy drzwi do ważnych kolekcji państwowych i prywatnych. Wyciosana z lipowego drewna fizjonomia – o pociągłych rysach, wyraźnie zaznaczonych ustach, pustych oczodołach, dużych uszach i łysej czaszce, osadzona na długiej, smukłej szyi – przypominała współczesnym rzeźbę staroegipską, portrety japońskich mnichów lub statuy Donatella dla kampanili florenckiej katedry. Secesyjna płynność linii i jasna kolorystyka surowego materiału kontrastowała ze stereometrią cokołu pokrytego czarnym, połyskującym lakierem. W 1909 roku Hoeffler wykonał portret swojego kilkuletniego syna, znajdujący się w kolekcji szczecińskiej. Mimo oczywistego dziś związku ze stylistyką i dekadencką, autorefleksyjną tematyką przełomu XIX/XX wieku, te wykonywane bez szkiców przygotowawczych dzieła chwalono za niezależność od wszelkich mód i wierność naturze oraz monumentalizm osiągany jedynie za pomocą modelunku. Większość rzeźb miała w istocie drobne rozmiary.

Szymon Piotr Kubiak



Sygnatury i napisy:

Sygnatura: na spodzie podstawy; HÖFFLER

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Hoeffler (Höffler) Josef (1879–1915)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 24.5 cm, szerokość: 10.3 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba

Technika

rzeźbiona

Tworzywo / materiał

drewno mahoniowe

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1909

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Hamburg (Niemcy)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/667

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd