![S/Mal/563/ML S/Mal/563/ML - Ikona przedstawia Matkę Bożą z Dzieciątkiem Jezus w typie Hodegetrii. Maryja trzyma Dzieciątko na lewym ramieniu, prawą dłonią podtrzymując jego tułów. Jej twarz jest ukazana w 3/4, lekko pochylona w stronę syna. Maryja ubrana jest w purpurowy maforion z trzema gwiazdami, ozdobiony złotą lamówką oraz błękitną suknię z czerwono-złotymi wykończeniami przy dekolcie i mankietach. Przy twarzy widoczny jest przezroczysty kekryfolos (czepiec). Jezus siedzi swobodnie na ramieniu Maryi, prawą dłonią błogosławi, w lewej trzyma fragment zwoju z przetworzonym cyrylickim cytatem z apokalipsy „Jam jest alfa i omega i [ten] Który Jest.”
Ma okrągłą twarz o słodkim wyrazie i jasne włosy. Ubrany jest w bogaty strój: przy samym ciele ma przezroczystą suknię (widoczne są jej rękawy i fragment przy prawej stopie); spodnia szata jest srebrzysta, ze złotym roślinnym ornamentem, od podbicia zaś purpurowa. Na wierzchu ma liliową koszulkę z purpurowym podbiciem i purpurowo-złotym paskiem. Rękawy, dekolt i rozcięcie przy dekolcie wykończone są złotą lamówką. Głowę Chrystusa otacza nimb krzyżowy z monogramem; po bokach drugi monogram. Tło jest złocone, zdobione rytym ornamentem roślinnym.
Ikona jest wzmocniona dwiema szpongami wsuwanymi jednostronnie.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/bjnunc/contain-360-1000-max-s-mal-563-ml-001.webp)
Hodegetria
1601 — 1700
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Ikony
Eleusa (gr. Miłosierna) to typ ikonograficzny ukazujący Matkę Bożą z Dzieciątkiem w sposób akcentujący ich czułą więź poprzez pochylenie ku sobie twarzy obojga oraz zetknięcie policzkami. Lubelska ikona swobodnie nawiązuje do jednego z wariantów Eleusy – tak zwanej Maryi Rzymskiej. W tym wariancie Jezus lewą dłoń trzyma w dłoni Maryi, a w prawej, złożonej na kolanach, trzyma zwój; ma przy tym charakterystycznie odgiętą prawą stópkę, tak że widać jej podeszwę. Takie przedstawienie zyskało w połowie XVII wieku popularność na polskich terenach. Istnieją wizerunki wiernie powielające ów wzór oraz inne, zawierające pewne modyfikacje związane między innymi z ułożeniem prawej dłoni Dzieciątka (na przykład na ikonie z Tomaszowa Lubelskiego Jezus obejmuje szyję Matki). Przykładem zmodyfikowanego wzoru, który sam stał się inspiracją dla kolejnych kopii, jest drzeworyt z początku XVIII wieku zamieszczony w wydanym we Lwowie Irmologionie (księdze zawierającej pieśni liturgiczne), przypisywany Nikodemowi Zubrzyckiemu. Na rycinie Dzieciątko wznosi prawą dłoń w geście błogosławieństwa. Takie właśnie ujęcie prezentuje lubelska ikona Eleusy. Na wizerunku z Muzeum Lubelskiego dodatkowo zwraca uwagę frontalna postawa Maryi kierującej zamyślone spojrzenie na wprost oraz dosyć sztuczne, sztywne ułożenie jej dłoni – Matka nie ściska w naturalny sposób dłoni Dzieciątka. Takie upozowanie sugeruje połączenie teologicznego przesłania dwóch przedstawień maryjnych, Hodegetrii i Eleusy – gest i spojrzenie Maryi ukazują ją jako Hodegetrię (gr. Wskazującą drogę – Chrystusa), natomiast zetknięcie policzków oraz dotyk dłoni Matki i Syna nawiązują do typu Eleusy, przez co wskazują na tajemnicę Wcielenia Jezusa i boskiego macierzyństwa Maryi.
Inne nazwy
Matka Boża z Dzieciątkiem, Eleusa karpacka
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
ikona, malarstwo, obraz
Technika
tempera
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1601 — 1700
Muzeum Narodowe w Lublinie
1801 — 1900
Muzeum Narodowe w Lublinie
1701 — 1800
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna