Talerz płytki
XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Emalie europejskie
Jeden z sześciu owalnych talerzyków, dekorowanych emalią en grisaille w tonach brązowych, z białymi akcentami. Wspólnym motywem dla zestawu są białe meandrujące linie przy krawędziach kołnierza, przechodzące na osi pionowej w kartusze wypełnione napisami odnoszącymi się do poszczególnych scen. Pomiędzy nimi wić roślinna. Na rewersie popiersie w profilu, zwrócone w lewo bądź w prawo. Naczynia połączone są w pary zgodnie ze związkiem wynikającym z miłosnej historii opisanej w Metamorfozach Owidiusza.
Dekorację lustra plakiety stanowi scena przedstawiająca uskrzydlonego Amora stojącego w rydwanie zaprzęgniętym w parę lwów. W lewym ręku trzyma cugle, w uniesionym prawym – bicz. W tle, po lewej, widoczny jest zamek na wzgórzu. W kartuszach na kołnierzu napisy – u góry: AMOURS TRESPUISATE, na dole: AFECTION. Na rewersie – popiersie Jazona zwróconego w prawo oraz napis: IASOM. Scena wykonana została zapewne wg ryciny zamieszczonej we francuskich edycjach dzieła Andrei Alciato Emblematum liber, przygotowanych przez Guillaume’a Roville’a z Lyonu (1548), gdzie dodatkowo wizerunek opatrzony został inskrypcją. Prawdopodobnym twórcą drzeworytów był Pierre Vase (Eskrich). Talerzyk tworzy parę z naczyniem dekorowanym na rewersie wizerunkiem Medei w profilu zwróconym w lewo (Wil.216).
Talerzyk był pokazywany warszawskiej publiczności podczas Wystawy starożytności i przedmiotów sztuki w 1856 r. w pałacu hr. Augustostwa Potockich przy Krakowskim Przedmieściu 32 (dziś: Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego). Opisano go w katalogu tej wystawy pod pozycją 791/2.
Joanna Paprocka Gajek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 19,0 cm, szerokość: 16,0 cm
Rodzaj obiektu
plakieta
Technika
kucie, emalia, złocenie złotem proszkowym
Tworzywo / materiał
miedź
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status