Rehearsals for Adulthood (It's dangerous to have prolonged exposure...) | Ćwiczenia z dorosłości (Długotrwała ekspozycja jest niebezpieczna)
1997 — 2001
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Jari Silomäki (1975– ) zajmuje się przede wszystkim narracyjną fotografią dokumentalną, a właściwie poszukiwaniem nowych jej form. Głównym tematem jego realizacji fotograficznych i filmowych są intymne relacje międzyludzkie, jak również te zachodzące pomiędzy jednostkami i wielkimi, historycznymi wydarzeniami. Zaliczany jest do reprezentantów słynnej Helsinki School - grona najbardziej utalentowanych artystów wywodzących się z Aalto University – School of Art, Design and Architecture. Wyróżnia ich indywidualistyczne, konceptualne pojmowanie fotografii oraz warsztatowa precyzja. Helsińska szkoła fotografii to charakterystyczne podejście do natury, wyobrażenia i przedstawiania upływu czasu. To również abstrakcja jako wizualna forma wyrazu i wykorzystywanie procesów fotograficznych jako środków do konceptualnego gromadzenia, przetwarzania i interpretacji informacji o otaczającym nas świecie.
Silomäki pracuje seriami fotograficznymi, często symultanicznie nad kilkoma na raz. Jego fotografie są zazwyczaj połączone z tekstem, odręcznie napisanym fragmentem z dziennika. Są to albo osobiste wynurzenia, albo uniwersalne spostrzeżenia, zapis wydarzeń mających wpływ na historię świata.
Jedna z pierwszych serii, Rehersals for Adulthood (Ćwiczenia z dorosłości) – intymny zapis bolesnego, czasami zabawnego, procesu wchodzenia w dorosłość młodego mężczyzny – powstawała w latach 1997–2001. Kiedy ją kończył, rozpoczął kolejny projekt, trwający do dziś The Weather Diary (Dziennik pogody). Wykonuje do niego po jednym zdjęciu, każdego dnia bez wyjątku. Jego celem jest eksploracja granicy tego co jest subiektywne a co obiektywne na poziomie zarówno indywidualnej jak i zbiorowej pamięci.
Łącząc lokalny krajobraz z aktualnymi globalnymi newsami, Silomäki skłania do refleksji: co to właściwie znaczy, że cały świat, dzięki współczesnej technologii jest dostępny dla każdego w każdej chwili. Czy dzięki temu rzeczywiście jest bliższy? Czy przez to możemy utracić wrażliwość na to, co się dzieje w naszym najbliższym otoczeniu?
Marlena Chybowska-Butler
Autor / wytwórca
Wymiary
w ramie: wysokość: 23 cm, szerokość: 35.2 cm
Rodzaj obiektu
fotografia
Technika
fotografia czarno-biała
Tworzywo / materiał
papier fotograficzny
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1997 — 2001
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1997 — 2001
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna